زالودرمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟، مراحل فراوری و تکثیر زالوی طبی خزری، استحصال 120 فرآورده دارویی از بزاق زالو

به گزارش وبلاگ منصوری، مجری طرح تکثیر و پرورش زالوی طبی خزری در دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن با بیان اینکه فرایند فراوری و تکثیر زالو حداقل هشت ماه طول می کشد، گفت: بر اساس یافته های تحقیقاتی تا به امروز بالغ بر 120 فرآورده دارویی از بزاق زالو استحصال شده است.

زالودرمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟، مراحل فراوری و تکثیر زالوی طبی خزری، استحصال 120 فرآورده دارویی از بزاق زالو

گروه استان های خبرگزاری وبلاگ منصوری، زالودرمانی در طب سنتی صندلی مناسبی به خود اختصاص داده است و از زالو در روش های درمانی مانند میکروسرژری یا جراحی های ریز مورد استفاده قرار می گیرد و هیرودین موجود در بزاق زالو به عنوان ضدانعقاد طبیعی به جای ضد انعقادهای مصنوعی به کار می رود.

از زالو در درمان بیماری های عفونی، کاهش دردهای مفصلی و بیماری های التهابی در مبارزه با بیماری های خودایمن مانند رماتیسم مفصلی (از جمله یک بیماری به نام پستوریازیس که روی آن کار می شود) درمان بیماری های قلبی عروقی و درمان واریس که بسیار عالی جواب گرفته شده است، استفاده می شود.

خبرنگار خبرگزاری وبلاگ منصوری برای آگاهی بیشتر مخاطبان درباره این صنعت (زالودرمانی) با مصطفی جعفر پور دارای مدرک دکتری حرفه ای دام پزشکی از دانشگاه تهران، دکتری تخصصی میکروب شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن و مجری طرح تکثیر و پرورش زالوی طبی خزری به عنوان هسته فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور واحد تنکابن مصاحبه نموده است که در ادامه می خوانیم.

وبلاگ منصوری: درباره هسته فناوری که در آن فعالیت دارید شرح دهید.

جعفرپور: این هسته فناور مجری طرح تکثیر و پرورش زالوی طبی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن است و بنده و چند همکار دیگر در آن فعالیت داریم.

وبلاگ منصوری: گویا پروژه ای که در آن فعالیت دارید زالوی طبی خزری نام دارد، درباره طرح و پروژه شرح می دهید؟

جعفرپور: زالوی طبی از قدیم الایام کاربرد درمانی داشته است، اگر به تاریخچه زالودرمانی توجه کنید به بقراط قبل از میلاد مسیح برمی شود. جالینوس 100 سال بعد از میلاد مسیح نخستین زالودرمانگر خلقتی بوده که در بشر انجام داده است. آنها اعتقاد داشتند هر بیماری و هر علتی، چه عفونی باشد، سکته باشد و یا بیماری های لاعلاج باشد به علت نبود تعادل مایعات بدن ایجاد می شود و زالو به دلیل ترکیبات دارویی که در بزاقش دارد می تواند به آن تعادل یا برگشت به تعادل مایعات بدن یاری کند.

وبلاگ منصوری: با توجه به ورود طب مدرن به کشور ما این بخش از درمان مورد بی مهری قرار گرفته و به تازگی در حال ورود دوباره هستیم، در این زمینه چه نظری دارید؟

جعفرپور: بر اساس یافته های تحقیقاتی تا به امروز چیزی بالغ بر 120 فرآورده دارویی از بزاق دارو استحصال شده که می تواند کاربردهای متعددی در زمینه ضددرد، حل کردن لخته، استفاده از داروهای طبیعی به جای ترکیبات سنتزیک مثل هپارین در جراحی های ریز داشته باشد و یکی از کاربردهایش این است که در بزاق زالو ترکیبی به نام هیرودین با اثرات ضدانعقادی وجود دارد.

وبلاگ منصوری: و فعالیت شما در چه زمینه ای است؟

جعفرپور: در واقع کار ما تکثیر زالو است به این صورت که مزرعه ای را آماده نموده ایم و از زالوهای مولد که سایز بزرگی دارند و از منطقه خودمان تهیه نموده ایم در حال استفاده، فراوری و تکثیر هستیم.

وبلاگ منصوری: یعنی روی تکثیر زالوهای خزری فعالیت دارید؟

جعفرپور: بله، زالوهای خزری دو گونه هستند که شهرت جهانی دارند. هیرودو اورینتالیس زالوی بومی خزری ماست. هیرودو اسم جنس و اورینتالیس اسم گونه است، این گونه از قدیم الایام در جهان شناخته شده و اگر با طبیعت و فرهنگ شمال آشنایی داشته باشید در این خطه قدیمی ها همه کشاورز بودند که در حین فعالیت، زالو روی پایشان می نشست و اثرات خود را می گذاشت. سعی کردیم در هسته فناور، این گونه ای که بومی شمال کشور ایران و در حال انقراض است را در شرایط آزمایشگاهی تکثیر کنیم.

وبلاگ منصوری: چند سال است که در این کار فعالیت دارید و چه انگیزه ای شما را به فعالیت در این وادی کشاند؟

جعفرپور: دو سال. اساس فعالیت بنده در رشته دامپزشکی است، از سوی دیگر خدمات درمانی را دوست دارم. دو سرانجام نامه دانشجویی در این زمینه کار نموده ام. یکی در خصوص اثرات ضد میکروبی بزاق زالو، یکی هم روی فلور باکتریال روده زالو است. دو پروژه هم بود که دانشجویانم در همایش ها شرکت کردند. فعلاً در گام اول هدف ما این است که بتوانیم در مقیاسی این محصول خام را فراوری کنیم.

وبلاگ منصوری: مدت زمان تکثیر زالوها چقدر طول می کشد؟ شرح دهید.

جعفرپور: فرایند فراوری و تکثیر زالو حداقل هشت ماه است و مرحله به مرحله انجام می شود. ابتدا زالوهای مولد را بر اساس سایز انتخاب می کنیم. زالوهایی که غالباً طول معادل 13 سانتیمتر به بالا داشته باشند و دو یا سه سال از عمرشان گذشته و آمادگی جفت گیری داشته باشند، به طورکلی سیستم های پرورش متنوع است که روش کار ما به شیوه سیستم وانی است که تکثیر و پرورش زالو در یک وان انجام می شود.

وبلاگ منصوری: برای اینکه به شرکت دانش بنیان تبدیل شوید چه فعالیت هایی احتیاج است؟

جعفرپور: برای اینکه به شرکت دانش بنیان تبدیل شویم، باید از بزاق زالو فرآورده استحصال کنیم و آن فرآورده، های تک (فناوری برتر یا تکنولوژی پیشرفته) شود. تا به این مرحله نرسیم دانش بنیان نمی شویم. اتفاقاً در فرایند دانش بنیان شدن بودیم و روی بزاق زالو و استحصال آن کار می کردیم که شیوع کرونا پیش آمد. حتی تیمی هم تشکیل داده بودیم و یک مقدار بزاق هم جدا نموده و دنبال این بودیم کامپوزیت ترکیباتش را ارزیابی کنیم که درونش چه دارد؟ ترکیباتش را با ترکیبات بزاق زالوهای سایر نقاط جهان هم مقایسه کنیم. همه اینها در طرح های پلن علمی ما موجود است که اگر خدا بخواهد از حالت خام فروشی درآمده و به صورت محصولات تخصصی تر به بازار عرضه می شود، همان طور که روسیه اکنون این محصولات را به بازار جهانی عرضه می نماید.

وبلاگ منصوری: غیر از ایران و روسیه چه کشورهایی در این حوزه فعالیت دارند؟

جعفرپور: کشورهای آسیای جنوب شرق آسیا. مثلاً چین که آب و هوای مناسبی برای این کار دارد؛ البته در اروپا هم هست. در آمریکا هم شنیدم به تدریج در این حرفه ورود نموده و در حال رشد هستند؛ ناگفته نماند قیمت زالو هم در کشورهای خارجی بسیار گران است به طوری که بر اساس اطلاعاتی که داریم هر زالو 16 دلار خرید و فروش می شود.

وبلاگ منصوری: فعالیت شما تا چه اندازه توان صادرات و ارزآوری دارد؟

جعفرپور: اگر فراوری و تکثیر زالو در هسته فناور ما به مرحله فراوری انبوه برسد و بتوانیم مجوزهای لازم را از سازمان مربوط بگیریم، صادر هم می شود. دانشگاه آزاد اسلامی امکانات ساختاری را در اختیار ما گذاشته است و از آنجایی که در دو سال نخست فعالیت قرار داریم، دنبال این هستیم که بتوانیم فراوریات خود را انبوه تر کنیم و فعلاً نمی توانیم بیشتر از 8 تا 9 هزار زالو در سال فراوری و تکثیر کنیم.

4117/4062/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "زالودرمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟، مراحل فراوری و تکثیر زالوی طبی خزری، استحصال 120 فرآورده دارویی از بزاق زالو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زالودرمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟، مراحل فراوری و تکثیر زالوی طبی خزری، استحصال 120 فرآورده دارویی از بزاق زالو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید