حقایق جالب در خصوص غذای خلبان ها و خدمه پرواز
به گزارش وبلاگ منصوری، برای امنیت بیشتر پرواز، بهتر است غذای خلبان ها از یکدیگر و همین طور از مسافران متفاوت باشد.
سرنوشت هر کسی در آسمان نه تنها به مهارت خلبان بلکه به شام او نیز بستگی دارد. شاید خلبان ها و پروازها مانند فیلم های هالیوودی نباشند، ولی تنها موردی که در فیلم ها واقعی است، این است که غذای هیچ یک از کادر پرواز هواپیما نباید یکسان باشد.
بعد از اتفاقات ناگواری که شاید تا حدی نیز خنده دار بودند و تا قبل از سال 1980 اتفاق افتادند، قرار شد که خلبان ها هیچگاه غذای یکسان نخورند، شاید برخی استیک و برخی دیگر نیز لازانیا بخورند، ولی هیچگاه غذای آن ها یکسان نخواهد بود.
آیا احتمال مسموم بودن غذای کادر پرواز واقعا وجود دارد که چنین قوانینی وضع شده است؟ آیا کادر پرواز و خلبانان می توانند از غذای مسافران بخورند؟ به هر حال تعیین است که این مسئله در شرکت های هواپیمایی بسیار جدی گرفته می گردد. خلبان هرگاه که بخواهد می تواند کادر پرواز را برای اینکه غذای یکسان نخورند، کنترل کند.
سخنگوی شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) می گوید:
اگر خلبان های یک پرواز سفارش غذای یکسانی بدهند، کادر پرواز هواپیما باید این موضوع را جدی گرفته و این سفارش غذا را لغو نمایند.
او ادامه می دهد:
اگر در منوی غذا مورد قابل توجهی نبود و هر دو خلبان فقط به یک غذا علاقه داشتند، می توانند سفارش غذای یکسانی بدهند، ولی به این شرط که در زمان های متفاوتی غذای خود را سفارش بدهند.
دلیل این قانون این است که اگر غذای خلبان ها مسموم شده بود، خلبان ها همزمان دچار مشکل نشوند و البته اگر این مشکل پیش آمد، پرواز حداقل یک خلبان سالم و آماده به تصمیم گیری داشته باشد.
برای این موضوع در بسیاری از شرکت های هواپیمایی دنیا قانونی وضع نشده است ولی بیشتر آن ها از این اصل پیروی می نمایند.
سخنگوی ایروفلات (Aeroflot) در این باره می گوید:
غذای خلبان ها با سایر کادر پرواز فرق دارد و این یکی از اقدام های احتیاطی برای جلوگیری از خطرات احتمالی در مقابل مسمومیت است.
سخنگوی خطوط هواپیمایی انگلیس می گوید:
غذای خلبان ها باید از هم متفاوت سفارش داده گردد. آیا این قانون برای خطوط هواپیمایی اجبار شده است؟ جواب منفی است. ولی در کل به خاطر اتفاقاتی که در تاریخ افتاده است، بیشتر خطوط هواپیمایی خود را ملزم به رعایت این مسئله می دانند.
برای مثال در فوریه سال 1975 میلادی، 196 مسافر و کادر پروازی بعد از خوردن املت در پرواز خطوط هواپیمایی ژاپن، از توکیو به پاریس مسموم شدند. ژامبون غذا با باکتری استافیلوکوک ( Staphylococci bacteria) آلوده شده بود و زمانی که هواپیما برای سوخت گیری در کپنهاگ متوقف شد، 143 مسافر به میزان ای بدحال شده بودند که به بیمارستان منتقل شدند.
در اثر خوش شانسی فراوان، خلبان ها از این غذا نخورده بودند (آن ها برای سفارش استیک اصرار نموده بوند، زیرا ساعت بدن آن ها برای خوردن صبحانه آماده نبود) و این مسئله باعث شد که هواپیما به سلامت فرود آید. بعد از این اتفاق با اینکه کسی کشته نشد، ولی داستان انتها تاریکی داشت و آشپزی که این غذاها را درست نموده بود، بعد از مدتی کوتاه خودکشی کرد.
در گزارش منتشر شده در سال 2010 از قول یک مقام شرکت هواپیمایی ارتش چنین نقل شده است که سالانه حدود 30 تا 50 خلبان در پروازهایی که به انگلیس یا از انگلیس انجام می گردد، مسموم می شوند. برای مثال در پرواز A747 خلبان مسموم شده و به صورت اضطراری به اکسیژن احتیاج پیدا کرد و هواپیما به ناچار در مالاگا (Malaga) به زمین نشست.
علاوه بر اینکه خلبان ها و کادر پرواز غذای متفاوتی از یکدیگر سفارش می دهند، اغلب سعی بر این است که غذای آن ها از غذای مسافران نیز متفاوت باشد. برای این کار آن ها در بیشتر مواقع مجبور می شوند غذاهای مقرون به صرفه تر منو را سفارش بدهند، پس اگر خورش خود را دوست نداشتید، بدانید که خلبان غذای بدتری می خورد.
سخنگوی شرکت هواپیمایی ویرجین می گوید:
چون کادر پرواز و خلبان های ما به صورت هفتگی پرواز دارند، ما برای آن ها غذای متفاوتی تدارک می بینیم. این غذاها شامل ساندویچ ها و انواع سالاد است که می تواند گرم یا سرد سرو گردد. علاوه بر غذا، میوه، آجیل و شکلات هایی نیز برای آن ها در نظر گرفته می گردد.
سوال دیگری که مطرح می گردد این است که کادر پرواز و خلبان ها غذای خود را کجا می خورند؟ متاسفانه در اغلب هواپیماها برای این موضوع محلی در نظر گرفته نشده است و خلبان ها در کابین و کادر پرواز در جایگاه های خود و در زمان استراحت غذای خود را میل می نمایند.
شرکت های هواپیمایی به کادر پرواز اجازه می دهند که غذایی را که خود تهیه نموده اند، بخورند.
استیو دربی (Steve Derebey)، خلبان آمریکایی می گوید:
بعد از 35 سال سابقه کار و تجربه شش مسمومیت غذایی، دیگر به هیچ وجه غذای کادر پرواز را نخورده و غذا را خودم تهیه می کنم.
او شرح می دهد:
من در خصوص امنیت آشپزخانه های شرکت های هواپیمایی شکی ندارم. مشکل زمانی آغاز می گردد که غذا از آشپزخانه خارج می گردد. بیشتر اوقات غذاها بعد از خروج از آشپزخانه در دمای نامناسب نگهداری می شوند که باعث فاسد شدن مواد غذایی می گردد. غذاهای بین الملی شرایط بهتری دارند، ولی آن ها هم از نظر کیفیت قابل قبول نیستند. من قبل از هر پرواز سعی می کنم کاملا سیر باشم و میزانی غذا با خود همراه داشته باشم که در صورت احتیاج تا مقصد بعدی از آن استفاده کنم.
درسی که باید از این موضوع گرفت، این است که غذای بیشتر شرکت های هواپیمایی کیفیت مطلوب را ندارد، پس باید سعی کرد از غذای سرو شده در هواپیما نخورد؛ بعلاوه، میزان بسیار زیادی زباله و پلاستیک در این وعده های غذایی فراوری می گردد.
اولین غذای هواپیمایی در سال 1919 میلادی و در پروازی از لندن به پاریس سرو شده بود و قیمت آن سه شیلینگ بود.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از وبلاگ منصوری می توانید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی از فروشنده های معتبر بخرید.
منبع: کجارو / The Daily Telegraph