سیستم های راهنمایی پرواز هواگردهای الکترونیکی توسعه می یابد
به گزارش وبلاگ منصوری، شرکت بی ای ئی سیستمز (BAE) در حال پیشبرد برنامه هایی برای تأمین سامانه راهنمایی پرواز برقی (Fly-by-Wire) در هواگردهای الکترونیکی است. این شرکت میخواهد یک بسته کاربردی برای راهنمایی پرواز برقی فراوری کند تا به سادگی با طراحی های گوناگون هواپیما سازگار باشد و تا اواخر سال 2021 برای پرواز آزمایشی آماده گردد.

با طراحی های تازه ای که شرکت های گوناگون برای استفاده از انرژی الکتریکی به عنوان نیروی محرکه هواگردها (Aircrafts) به ویژه در زمینه هواپیماها و بالگردهای شهری انجام می دهند، احتیاج به توسعه سامانه های هدایت و ناوبری به شیوه ای است که با این وسایل نقلیه جدید هماهنگ باشد.
- حمل ونقل هوایی شهری جدی تر می گردد
گروه هوافضا و دفاعی بی ای ئی سیستمز، با معرفی فن آوری هدایت پرواز برقی (FBW) برای جنگنده های F-16 و F-18 در دهه 1970 میلادی (دهه 50 خورشیدی)، تجربه گسترده ای در توسعه این فن آوری دارد. این شرکت در سال های اخیر نیز سامانه FBW را برای هواپیماهای مسافربری بوئینگ 777، هلیکوپتر بل 525 و تیلت روتور AW609 فراهم نموده است.
آینده نگری بی ای ئی
در سال 2017 بی ای ئی با شماری از توسعه دهندگان ناشناخته هواگردهای الکترونیکی عمودپرواز (eVTOL) که از نظر این شرکت چشم انداز مناسبی برای ورود به بازار داشتند، وارد مذاکره شد تا احتیاجهای گوناگون آنان را تأمین نماید. پس از آن، تیم مهندسی کنترل پرواز در اندیکات نیویورک، کار خود را روی توسعه بسته هدایت پرواز برقی (FBW) شروع کرد تا یک کنترل گر پیشرانش، کنترل گر محرک ها و یک کامپیوتر کنترل پرواز را برای آنان فراهم نماید.
این پلتفرم مونتاژ شده است تا بتواند نرم افزاری را که توسط شرکای آینده نگر بی ای ئی توسعه یافته میزبانی کند و به آن ها اجازه دهد از یک سو قوانین کنترل پرواز را برای هواگرد خود تعریف نمایند و از سوی دیگر، روی این موضوع کار نمایند که داشتن سیستم های پشتیبان در این هواگردها چگونه مدیریت گردد.
تیم بی ای ئی اعلام نموده که با کامل شدن این فن آوری، تحویل واحدهای توسعه مهندسی را به شرکت هایی که به نسخه های مورد احتیاج برای دریافت گواهینامه خیلی نزدیک باشند و یا آن هایی که می توانند برای سیستم های استند خلبانی، سامانه تست زمینی پرنده آهنی (Iron Bird Ground Test Systems) کاربردی باشند، شروع می نماید.
به گفته مدیر مهندسی توسعه استراتژیک بخش سیستم های الکترونیک بی ای ئی، این شرکت بقیه سال 2020 را برای مونتاژ سخت افزار و نرم افزار رایانه های کنترل پرواز معمول صرف خواهد نمود. انتظار می رود که این پلتفرم ها تا اواخر امسال میلادی یا اوایل 2021 برای شروع آزمایش های میدانی آماده گردد.
کوشش برای دریافت گواهینامه
برایان هال در این باره گفت: بی ای ئی می خواهد بتواند برای سیستم های هدایت پرواز برقی خود در سریع ترین زمان ممکن گواهینامه دریافت کند تا به زمان بندی مورد انتظار توسعه دهندگان عمودپروازهای الکترونیکی به منظور دریافت گواهینامه هواگردهایشان، برسد.
وی شرح داد: به ویژه در زمینه کنترل های محرک ها و پیشرانش، باید بتوانیم این را نشان دهیم که یک نقطه خرابی نمی تواند فاجعه بار باشد. آژانس های صدور گواهینامه در این زمینه به ما هدایت هایی ارائه داده اند که یاری نموده تا بر ساخت سیستمی که خرابی را تشخیص و کاهش دهد، تمرکز نماییم.
نقش سیستم های FBW در هواگردهای شهری
کاهش وزن و اندازه سامانه های کنترل پرواز هواگردهای عمودپرواز الکترونیکی، یک هدف مهم برای بی ای ئی است. این کار به منزله متعادل کردن این پارامترها در برابر داشتن سازه هم چنان مقاوم برای پشتیبانی از تجهیزات است. چنین چیزی این شرکت را به سمت استفاده از مواد نوین مانند پلاستیک های پیشرفته، هدایت می نماید.
به عقیده برایان هال، هدایت پرواز برقی می تواند یک فاکتور مهم برای کاربردی شدن هواگردهای شهری (UAM) باشد. با طراحی های غیرمعمول بسیار برای هواگردها، معماری های عجیب شهری و وجود شبکه توزیع برق، واضح است که پرواز مکانیکی عملی نخواهد بود.
از سوی دیگر، به ویژه در بخش هواگردهای شهری، که انتظار می رود شاهد ترافیک هوایی و اغلب با خلبانان کم تجربه تر باشیم، این یک پتانسیل برای سیستم های هدایت پرواز برقی است که با معرفی درجه ای از هدایت اتوماتیک، ایمنی را تقویت نمایند.
بی ای ئی در حال حاضر نیز اقداماتی را در زمینه احتیاجهای پرواز کاملا اتوماتیک انجام می دهد. اما از دیدگاه هال، چنین کاری برای تکمیل شدن زمان بیشتری احتیاج دارد و به احتمال زیاد در خارج از حوزه هواگردهای شهری و تاکسی های هوایی، یعنی در زمینه باربری هوایی و فعالیت های نظامی توسعه خواهد یافت.
به گفته هال، چیزی که هواگردهای شهری می خواهند به آن دست یابند، به تفکر و فن آوری جدید احتیاج دارد اما همه این موارد را باید از دریچه کاربرد و ایمنی مشاهده کرد.
در حالی که بی ای ئی سیستمز برای ساخت سامانه های کنترل پرواز جدید هواگردهای الکترونیکی کوشش می نماید، در زمینه هواپیماهای عمومی نیز می کوشد تا اندازه و وزن فن آوری مدیریت انرژی و کنترل موتور را کاهش دهد که بتواند به همراه سیستم پیشرانش برای هواگردهای هایبرید و الکتریکی استفاده گردد. این شرکت هم اکنون تجهیزاتی را فراوری نموده که 10 برابر قدرت پردازش بیشتری دارد اما از سویی 40 درصد کوچک تر و سبک تر از واحدهایی است که هم اکنون در بیش تر موتورهای توربوفن عظیم استفاده می گردد.
منبع: AIN Online
منبع: دیجیکالا مگ