قهوه یمن در بین برترین قهوه های دنیا

به گزارش وبلاگ منصوری، در دره های سرسبز یمن، قهوه هنوز با روش های قدیمی برداشت می گردد و از برترین طعم ها در بین قهوه های دنیا برخوردار است.

قهوه یمن در بین برترین قهوه های دنیا

به گزارش وبلاگ منصوری، قهوه بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و سبک زندگی در خاورمیانه و شمال آفریقا است. بیش از 500 سال پیش از شاخ آفریقا به یمن سفر کرد و از آن موقع تا به امروز جایگاه خود را به عنوان یکی از مشهورترین قهوه ها در دنیا حفظ نموده است.

در حالی که قهوه در ابتدا به وسیله صوفیان به عنوان راهی برای بیدار نگه داشتن آن ها برای انجام عبادات شبانه استفاده می شد، امروزه در هر مناسبتی به عنوان یک نوشیدنی تفریحی سرو می گردد.

در یمن، کشاورزان هنوز از روش های سنتی پرورش و برشته کردن دانه های قهوه استفاده می نمایند و از روش هایی استفاده می نمایند که تا حدود زیادی برای پنج قرن بدون تغییر به جای مانده است. هیچ ماشین آلات، مواد شیمیایی یا روش های مدرنی در این فرآیند به کار گرفته نشده است تا از کیفیت بالا و طعم متمایز قهوه اطمینان حاصل گردد.

در یمن، فصل برداشت قهوه از نوامبر آغاز می گردد و تا اواخر ژانویه ادامه دارد. یکی از مکان های کلیدی منطقه مناخه است که در بیش از 100 کیلومتری غرب صنعاء واقع شده است. این منطقه به خاطر کوه های سرسبز و مزارع کشاورزی اش معروف است. برداشت قهوه معمولاً به وسیله همه اعضای مرد خانواده انجام می گردد و حتی بچه ها نیز در آن شرکت می نمایند. اعضای جوان تر خانواده معمولا دانه های قهوه را در زیر نور خورشید مرتب می نمایند و می چرخانند و اجازه می دهند خشک شوند.

بیشتر قهوه مخصوص یمن به صورت ارگانیک در ارتفاعات بالای 1800 متر کشت می گردد. کشاورزان به طور سنتی صبح زود برای چیدن گیلاس های قهوه به کوهستان می روند و تا ظهر کار می نمایند و در پی آن یک شیفت بعدی که از ساعت 3 بعد از ظهر تا غروب آفتاب آغاز می گردد.

درخت قهوه یمن به رنگ سبز است و ارتفاع آن بین پنج تا شش متر است. گیلاس قهوه سبز رنگ است، اما حدود دو ماه و نیم طول می کشد تا رسیده و قرمز گردد. بسته به اینکه مزرعه چقدر است، برداشت گیلاس قهوه بین یک تا سه ماه طول می کشد. پس از چیدن، گیلاس ها را به مدت 10 تا 15 روز در پشت بام ها در آفتاب می گذارند تا خشک شوند. با اجازه دادن به خشک شدن آنها، گیلاس غلیظ تر می گردد و محصول نهایی را از نظر عطر و طعم غنی می نماید. پس از خشک شدن، کشاورزان آن ها را شکافته و دانه ها را جمع آوری، تمیز و آماده می نمایند. پس از این، دانه های قهوه در تابه برشته می شوند، سپس قبل از بسته بندی و فروش آسیاب می شوند. هر چه دانه قهوه تیره تر باشد، محصول نهایی معطرتر و خوش طعم تر خواهد بود.

در یمن، قهوه به علت ناهماهنگی و دانه های نامنظم آن منحصر به فرد است. پرورش دهندگان بعلاوه اطمینان حاصل می نمایند که هیچ بخشی از گیاه قهوه هدر نمی رود. به جای دور ریختن پوسته های قهوه، از آن برای تهیه قشر استفاده می گردد، نوشیدنی قهوه محبوب یمنی که با زنجبیل و هل دم نموده درست می گردد. از برگ های گیاه قهوه نیز برای تهیه چای گیاهی استفاده می گردد.

در حالی که قهوه یمن در سراسر دنیا مشهور است، در سال های اخیر، کشاورزان در برداشت آن با چالش های متعددی روبرو شده اند. جنگ در یمن که از سال 2014 ادامه دارد، این صنعت را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر تأثیر بر اقتصاد، محدودیت های اعمال شده به وسیله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر تجارت خارجی و بسته شدن گذرگاه های مرزی باعث شده تا کشاورزان برای صادرات قهوه با مشکل روبرو شوند.

به گزارش وبلاگ منصوری، کمال النهمی، یک کشاورز قهوه به میدل ایست آی گفت: کمبود آب برای آبیاری مزارع ما و اندازه کم باران نیز یک چالش است.

در سال های اخیر، قیمت قهوه کاهش یافته است و بسیاری از کشاورزان انگیزه ای برای فراوری ندارند. بسیاری از آن ها این صنعت را به کلی کنار گذاشته و به جای آن به کشت محصولات جایگزین روی آورده اند که امیدوارند سودآورتر باشد.

علیرغم چالش هایی که کشاورزان با آن روبرو هستند، قهوه در کشور یمن بسیار مورد احترام است و رویداد ها و جشنواره هایی به این نوشیدنی اختصاص داده شده است. در 3 مارس، یمنی ها به مناسبت روز ملی قهوه جشن می گیرند. این رویداد راه مهمی برای حفظ میراث کشت قهوه در یمن است.

منبع: فرارو

به "قهوه یمن در بین برترین قهوه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهوه یمن در بین برترین قهوه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید