مخترع ایرانی، مبتکر نسل جدید جایگاه هواپیما

به گزارش وبلاگ منصوری، خبرنگاران: محقق ایرانی دانشگاه ملی مالزی در طرحی ابتکاری که علاوه بر جایزه جهانی طراحی، استقبال شرکتهای هواپیمایی بزرگ جهان را نیز در پی داشته، پیروز به طراحی و ساخت نسل جدید جایگاه های هواپیما شده است .

مخترع ایرانی، مبتکر نسل جدید جایگاه هواپیما

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ منصوری،محقق ایرانی دانشگاه ملی مالزی در طرحی ابتکاری که علاوه بر جایزه جهانی طراحی، استقبال شرکتهای هواپیمایی بزرگ جهان را نیز در پی داشته، پیروز به طراحی و ساخت نسل جدید جایگاه های هواپیما شده که ضمن افزایش فضای جایگاه و راحتی بیشتر مسافران در پروازهای طولانی با کاهش قابل توجه وزن جایگاه، میزان سوخت مصرفی هواپیما و هزینه ها و آلاینده های زیست محیطی ناشی از آن را هم کاهش می دهد.

علیرضا یعقوبی، محقق جوان ایرانی مقیم مالزی در گفت وگو با خبرنگار علمی ایسنا، با اشاره به پیشینه تحصیلی و تحقیقاتی خود که پس از سرانجام تحصیلات متوسطه در دبی، تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه مالایا (UM) مالزی پی گرفته است، اظهار کرد: از بدو ورود به دانشگاه در زمینه مهندسی مواد و نانو تکنولوژی تحقیقاتی را شروع کردم و از آنجا که دانشجویان کارشناسی مشمول گرنت های دانشگاه نمی شوند، برای انجام کارهای تحقیقاتی خود با استفاده از مواد زاید موجود در کارگاه های دانشگاه محفظه ای برای سنتز نانو مواد ساختم و پس از یکی، دو سال با هدایت یکی از اساتید دانشگاه لیون فرانسه تحقیقاتی را شروع کردم که مقاله آن در سال 2013 در مجله گزارش های علمی نیچر منتشر شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است یک دانشجوی کارشناسی بدون داشتن استاد، مقاله ای در یک مجله معتبر علمی به چاپ می رساند، ادامه داد: در پی انتشار این مقاله، رییس دانشگاه مالزی با ارسال ایمیلی ضمن تبریک، اظهار داشت که کل هزینه های تحقیق را پرداخت خواهد نمود و پیشنهاد کرد به عنوان همکار محقق (research fellow) در این دانشگاه به مطالعه و تحصیل خود بپردازم.

این محقق ایرانی اضافه نمود: یکی از شروط واگذاری این شغل دارا بودن مدرک دکتری است که در آن موقع من در سال سوم دوره کارشناسی مشغول به تحصیل بودم و دانشگاه با این پیشنهاد موقعیت جدیدی را ایجاد کرد تا به نام دانشمند جوان در این شغل مشغول به کار شوم.

تجاری سازی جایگاه هواپیما

وی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه هایی در حوزه نانومواد در دستور کار دارد که با همکاری محققانی از کشورهای بلژیک، تایوان و فرانسه در حال انجام است، خاطر نشان کرد: در سال 2012 با ارائه طرح جایگاه هواپیما، پیروز به کسب جایزه بین الملی جیمز دایسون انگلستان شدم.

طرحی که ساختار هواپیما را متحول خواهد نمود

این دانشمند جوان 25 ساله ایرانی در شرح طرح خلاقانه جایگاه هواپیمای خود گفت: در این طرح که به ساخت نسل جدید جایگاه هواپیما موسوم به AirGO منجر شده، با اسکن و ارزیابی دقیق بدن با استفاده از اسکنر سه بعدی و پردازش تصاویر، جایگاه بهینه ای طراحی شده است. امروزه شرکتهای هواپیمایی سعی دارند حتی الامکان جایگاه های هواپیما را به یکدیگر نزدیک نمایند تا بتوانند تعداد جایگاه های بیشتری را در هواپیما نصب نمایند که دراین مطالعات با فناوری اسکن سه بعدی توانستیم فاصله میان جایگاه جلو با عقب را چهار اینچ افزایش دهیم، ضمن آنکه قسمت نشیمن جایگاه را شش درجه بالاتر بردیم تا کمر به سمت جلو حرکت نکند.

وی ادامه داد: برخلاف دسته های جایگاه های کنونی که به سمت بالا جمع می شوند، در طرح ارائه شده این دسته ها به سمت پایین جمع می شوند؛ این امر باعث پهن شدن 12 درصدی جایگاه شده که از دید مسافران این افزایش پهنا بیشتر به نظر می رسد.

یعقوبی، کاهش وزن جایگاه را از دیگر مزایای این سیستم مطرح نمود و اضافه نمود: از سال 2020 اگر هواپیمایی از آسمان اتحادیه اروپا عبور کند، متحمل پرداخت مالیات کربن می گردد، ازاین رو کاهش وزن هواپیما که موجب کاهش مصرف سوخت خواهد شد، اهمیت مضاعفی پیدا می نماید. در این راستا مطالعاتی انجام دادیم که نشان می دهد کاهش 50 درصدی وزن جایگاه ها تا چه اندازه می تواند در کاهش مصرف سوخت و فراوری گاز دی اکسید کربن موثر باشد.

یعقوبی، جنس جایگاه طراحی شده را کامپوزیت مطرح نمود و گفت: مشکل اصلی کامپوزیت هزینه فراوری آن است، چرا که فراوری این کامپوزیت ها پروسه ای همانند بافت پارچه دارد؛ برای این منظور در میان کامپوزیتها نوعی رزین تزریق می گردد که قیمت آن بالا است؛ ولی در این طرح، ما از فناوری جدیدی به نام برید (Braid) استفاده کردیم که سال قبل شرکت BMW استفاده نموده بود. در این تکنیک کامپوزیت های مورد احتیاج به صورت گیس بافت فراوری می گردد، به این صورت که هسته ای برای ایجاد ساختارهای مورد نظر وجود دارد و با ترکیب فیبرهای مختلف، ساختار سه بعدی به دور هسته بافته می گردد.

وی با بیان این که قدرت ساختاری بالا از مزیت های این بافت سه بعدی است، اضافه نمود: این فناوری جدید همچنین موجب کاهش وزن کامپوزیت می گردد و از آنجایی که این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام می گردد، احتیاج به نیروی انسانی زیادی نیست.

مجری طرح وزن جایگاه های فراوری شده با این کامپوزیت را بسته به مدل آن دانست و در عین حال اضافه نمود: وزن جایگاه فراوری شده با این کامپوزیت پنج تا شش کیلوگرم است که به این ترتیب وزن جایگاه به میزان 50 درصد کاهش یافته است، ضمن آنکه از لحاظ راحتی مزیت هایی دارد.

مجری طرح، طراحی جایگاه بر اساس میزان فشار نقاط بدن را از دیگر مزایای این طرح عنوان و اظهار کرد: یکی از چالش های شرکتهای هواپیمایی نظافت جایگاه ها است و در این راستا به دنبال راهکارهایی هستند که احتیاجی به نظافت جایگاه ها نباشد.

وی اضافه نمود: برای برطرف این مشکل نمونه ای از پارچه جایگاه هواپیماها را در آزمایشگاه بررسی کردیم و نتایج حاکی از وجود باسیلوس آنتراسیس (از خانواده عامل بیماری سیاه زخم) و باکتری های ایجادنماینده التهابات پوستی و عفونت چشمی بوده است؛ از این رو پوششی از نانو ذرات را بر روی پارچه جایگاه اعمال کردیم که خاصیت آب گریزی دارد، ضمن آنکه لکه های چربی نیز قادر به نفوذ در آن نیستند.

تجاری سازی جایگاه هواپیما

به گفته این محقق، نانو ذرات فراوری شده با پاشش بر روی پارچه با آن پیوند شیمیایی برقرار می نماید، از این رو خواص پارچه های پوشش داده شده با نانو ذرات به مدت سه سال پایداری دارند.

یعقوبی، متوسط قیمت جایگاه های متداول هواپیما را بدون سیستم های جانبی حدود هزار و 500 تا سه هزار و 500 دلار ذکر کرد و اضافه نمود: هزینه جایگاه ابداعی در این تحقیق نیز با تمام تجهیزات آن در همین حدود است.

وی با بیان اینکه سه شرکت از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان عمده صنعت جایگاه هواپیمای جهان را در اختیار دارند، اضافه نمود: در 10 سال آینده 6.2 میلیون جایگاه اکونومی هواپیما مورد احتیاج است که بالغ بر 5.2 میلیارد دلار هزینه احتیاج دارد و از سوی دیگر هر سه سال از سوی ایرلاین ها جایگاه هواپیماها تعویض می گردد؛ از این رو در جهان تقاضای زیادی در این زمینه وجود دارد. به گفته مسئولان هواپیمایی کشوری، ایران به 400 تا 500 هواپیمای جدید احتیاج دارد.

یعقوبی توضیح داد: جایگاه هواپیما دارای سه مرحله تست است. یکی از تست ها از لحاظ میزان اشتعال و ایجاد دود سمی است، تست دوم تست سقوط دینامیک است که در این حالت جایگاه همراه با عروسکی در آن بر روی پلت فرمی قرار داده شده و به آن 16 برابر سرعت گرانش شتاب داده و متوقف می گردد تا میزان مقاومت جایگاه سنجیده گردد. تست سوم در ایرلاین ها صورت می گیرد که طی آن جایگاه های طراحی شده بر اساس احتیاج شرکتها برای هر مدل هواپیمایی تست می گردد که نتایج تست ها نشان داد این جایگاه بر روی هر مدل هواپیمایی قابل نصب است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح به مرحله تجاری سازی رسیده است، خاطر نشان کرد: این طرح با سرمایه گذاری اعضای هیات مدیره اجرا شده و اخیرا نیز دولت سنگاپور حمایت های خوبی از آن نموده است، ولی در عین حال بسترهایی برای جذب سرمایه گذاری ریسک پذیر ایجاد کردیم که به وسیله تارنمای www.airgodesign.com قابل دسترسی هست.

این محقق ایرانی مقیم مالزی از انجام مذاکراتی با بعضی از ایرلاین ها از جمله الاتحاد و سنگاپور ایرلاین به عنوان شرکتی که پنج سال به طور متوالی ایرلاین برتر شناخته شده است، اطلاع داد و گفت: استقبال در ایران بویژه از سوی شرکت هواپیمایی هما از این طرح خوب بوده، ولی به طور کلی صنایع هوایی از پیچیدگی هایی برخوردار است و در ایران به دلیل اعمال تحریم ها این پیچیدگی ها بیشتر شده است.

تجاری سازی جایگاه محقق ایرانی

یعقوبی با اشاره به کوشش های اجرا شده برای تجاری سازی این جایگاه هواپیما، اظهار امیدواری کرد که بتوانند تا اواخر سال 2016 این جایگاه ها را برای فروش و تجاری سازی آماده نمایند، ولی در عین حال به گفته وی، تجاری سازی این جایگاه ها به برنامه های ایر لاین ها بستگی دارد؛ چرا که نصب آیتم های جدید در ایرلاین ها باید بر اساس برنامه زمان بندی مشخصی صورت گیرد.

طراح جایگاه هواپیما

مجری طرح با اشاره به تعویض جایگاه هواپیماها هر سه سال یکبار، خاطر نشان کرد: در بهترین حالت اقدام برای تعویض جایگاه های هواپیما در سال 2017 خواهد بود.

اهمیت برگزاری استارتاپ ویکندها در ایران

یعقوبی در ادامه با اشاره به اقدام مراکز دانشگاهی کشور در برگزاری استارتاپ ویکندها خاطر نشان کرد: ایران بازار بزرگی است که 30 سال از بسیاری از کشورهای با توان سرمایه گذاری بالا جدا مانده است و در حال حاضر پتانسیل بالایی در جذب ایده ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه استارتاپ زمانی موثر است که ارتباطات زیاد و زمینه سرمایه گذاری خارجی فراهم شده باشد، یادآور شد: به تازگی رویداد جهانی اسلاش (Slush) در ایران برگزار شده است که اقدام بسیار مفیدی است، ولی باید از آن حمایت گردد. در سنگاپور از رویدادهای این چنینی حمایت هایی مانند پرداخت هزینه های ثبت اختراع، کاهش نرخ مالیات و ثبت شرکت در خارج از کشور صورت می گیرد که این امر کمتر در ایران مشاهده می گردد.

منبع:ایسنا

وبلاگ منصوری: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم

به "مخترع ایرانی، مبتکر نسل جدید جایگاه هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخترع ایرانی، مبتکر نسل جدید جایگاه هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید