گردشگری آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین

به گزارش وبلاگ منصوری، ایرنا/ این خبر پیرامون گردشگری آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین برای شما نگارش شده است.

گردشگری آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین

امروزه بهره مندی از منظره ها طبیعی بکر در حوزه آب به یکی از موارد مهم رونق صنعت جهانگردی تبدیل شده و این روزها جهانگردان خارجی و داخلی نیز به آن اهمیت داده و به همین جهت نیز مسئولان استانی سعی دارند تا با زمینه سازی هرچه بهتر منابع موجود خود، زمینه حضور جهانگردان و در نهایت بهره مندی لازم مالی را در این بخش فراهم آورند.

اگرچه قزوین به عنوان یکی از استانهای نیمه خشک و خشک کشور محسوب می شود اما طی سالهای گذشته این استان با احداث سد زیاران و بهره برداری از آن برای مصرف آب شرب شهری و روستایی و بعلاوه سدهای در دست احداث نهب و بالاخانلو و در نهایت بهره مندی از ظرفیت های فراوان آب رودخانه شاهرود، اقدامات قابل توجهی را در رشد و توسعه زیست بومی منطقه بعمل آورده است.

این در حالی است که طرح های مطالعاتی و اجرایی قابل توجهی نیز در بخش های جهانگردی آب در این استان از جمله انتقال آب تصفیه خانه البرز به تالاب الله آباد جهت احیای آن و ایجاد فضاهای اقامتی و ورزشی، قایقرانی، ماهیگیری و تفریحی در دستور کار مسئولان این استان نهاده شده که بعضی از آنها حتی به مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار هم رسیده است.

با توجه به اقدامات اجرا شده از سوی شرکت آب منطقه ای قزوین، خبرگزاری جهت اطلاع از آخرین کارها و برنامه های اجرا شده در حوزه جهانگردی آب، مصاحبه ای را با یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین انجام داده است.

به عنوان نخستین پرسش، هدف از اجرای طرح جهانگردی آب چیست؟

لزوم توجه به امر توسعه جهانگردی در منابع آبی همیشه از دغدغه های مهم ما طی سالهای گذشته بوده و با توجه به کمبود آب و نبودن سد در استان، هیچگونه طرح مطالعاتی در این زمینه وجود نداشت اما با احداث و بهره برداری از سد طالقان و در پی آن ایجاد سد زیاران در شمال و بعلاوه سدهای بالاخانلو و نهب در بخش های جنوبی استان، لزوم تهیه طرح های مطالعاتی و در نهایت اجرایی این موضوع در دستور کار جدی نهاده شد.

براساس مقاله جهانگردی آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین باید بدانید که در عین حال و بنا به ملاحظات اجرا شده، تاسیسات آبی موجود در سطح کشور و استان در گذشته به هیچ عنوان مورد استفاده و حتی بازدید عموم مردم قرار نمیگرفت و به همین جهت این مراکز در فهرست بازدیدها و استفاده جهانگردان قرار نداشتند.

بدون شک قزوین با توجه به موقعیت استراتژیک ارتباطی و تاریخی خود و طرح های جهانگردی در نظر گرفته شده برای آن، به خصوص در حوزه آب می تواند بهشتی گمشده برای جهانگردان داخلی و خارجی در آینده نه چندان دور باشد.

به همین دلیل علاوه بر فراخوان های لازم برای انتقال آب تصفیه شده البرز به دشت الله آباد شهرستان آبیک، اجرای طرح های جهانگردی آب در سدهای زیاران و نهب و نیز ساماندهی رودخانه شاهرود و الموت رود و در نهایت پروژه های آبی در بورمانک طارم سفلی، باراجین و بهجت آباد مورد پیگیری جدی این شرکت نهاده شد.

با توجه به جذابیت های فرهنگی و تاریخی موجود استان قزوین و بهره برداری از سدهای آبی نهب و زیاران، با راه اندازی جهانگردی آبی در این منطقه ها میتوان ضمن حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد فرصت های شغلی مناسب در سطح منطقه، شاهد توسعه پایدار و رونق امر جهانگردی در سطح استان باشیم.

به انتقال آب تصفیه خانه صنعتی و خانگی البرز به دشت الله آباد اشاره کردید، در این رابطه شرح دهید.

تصفیه خانه صنعتی خانگی البرز که از قدیمی ترین تصفیه های موجود کشور نیز بشمار رفته، سالها بود که علی رغم مناسب نبودن آن در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگرفت که به همین جهت طرح مطالعاتی آن به وسیله شرکت آب منطقه ای استان اجرا و در نهایت هم تصمیم گرفته شد تا پساب این تصفیه خانه به تالاب در حال نابودی الله آباد واقع در شهرستان آبیک انتقال پیدا کند.

وجود مسائل زیست محیطی، خشک شدن تالاب و ریزگردهای موجود در سطح منطقه باعث شد تا طرح انتقال پساب تصفیه خانه البرز به تالاب الله آباد جهت احیا و بعلاوه برای کشت درختان غیرمثمر جهت فراوری چوب در دستور کار قرار بگیرد که به همین منظور فراخوانی در این رابطه داده شد و بزودی پاکت های مناقصه جهت مشخص پیمانکار بازگشایی می شود.

با انتقال 9 میلیون متر مکعب آب تصفیه خانه البرز به دشت الله آباد، علاوه بر درختکاری در 800 هکتار از اراضی آن و احیای تالاب موجود بدون شک شاهد زیست بوم خاصی در سطح منطقه خواهیم بود که می تواند این مساله جهانگردان داخلی و خارجی بسیاری را به این حوزه بکشاند.

آیا سدهای زیاران و نهب آماده پذیرایی از جهانگردان هستند؟

با توجه به آماده شدن طرح های جهانگردی این 2 سد، در آینده نزدیک طرح فراخوان آن نیز شروع خواهد شد، البته با توجه به بهره برداری از سد طالقان و راه اندازی سد زیاران، در حال حاضر آب شرب شهرستان آبیک و چند روستای تابعه آن از این محل تغذیه می شود.

این در حالی است که با توجه به موقعیت منطقه، سد و رودخانه زیاران برای فضاهای جهانگردی از جمله اقامت جهانگردان، امور ورزشی مانند قایقرانی در نظر گرفته شده و مکان بسیار مناسبی به لحاظ طبیعت منطقه برای جهانگردان داخلی و خارجی خواهد بود و در حال حاضر نیز مشغول واگذاری طرح به پیمانکار هستیم.

سد نهب نیز به عنوان بزرگترین دریاچه استان قزوین علاوه بر استفاده ورزشی از آن مانند قایقرانی، محلی برای پرورش ماهی و ماهیگیری برای جهانگردان خواهد بود و فراخوان طرح این سد نیز بزودی منتشر خواهد شد.

رودخانه های قزوین زمینه لازم برای ایجاد جهانگردی را دارند؟

وجود رودخانه شاهرود در شمال استان باعث شده بود تا در گذشته طرح های مطالعاتی روی آن صورت بگیرد که متاسفانه و به دلایلی این پروژه متوقف ماند اما این مساله طی ماههای گذشته دوباره مورد توجه مسئولان استان نهاده شده و در حال تهیه طرح برای آن هستیم.

در این رابطه، ساماندهی رودخانه های شاهرود و الموت رود بطور جدی در دستور کار شرکت آب منطقه ای نهاده شده و مشاور نیز در حال اجرا کار می باشد تا در صورت کار، طرح به ماده 23 سازمان برنامه و بودجه جهت اخذ مجوزهای لازم و تامین ردیف اعتباری ارسال شود.

با احداث دیوار ساحلی برروی رودخانه های شاهرود و الموت رود، علاوه بر حفظ و احیای اراضی مجاور و زمینهای بالادستی، میتوان برای ارائه خدمات جهانگردی از جمله استفاده از قایق و ماهیگیری به همراه احداث فضاهای اقامتی جهت جذب جهانگرد اقدام کرد.

منبع: همگردی

به "گردشگری آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید