7 انیمیشن پیکسار که حتی بزرگسال ها هم از تماشایشان لذت می برند

به گزارش وبلاگ منصوری، انیمیشن های سینمایی جذابی به صورت هر ساله ساخته می گردد که حتی بزرگسال ها هم می توانند از تماشایشان لذت ببرند؛ چراکه معنی و مفهوم نهفته در این دسته از انیمیشن ها تنها مختص به بچه ها و قشر نوجوان نیست.

7 انیمیشن پیکسار که حتی بزرگسال ها هم از تماشایشان لذت می برند

شرکت پیکسار (Pixar) از گذشته تا به امروز در صنعت انیمیشن سازی سنگ تمام گذاشته و این شرکت در حال حاضر تبدیل به یکی از قدرتمندترین کمپانی های انیمیشن سازی شده است؛ شرکتی که به واسطه فراوری و اکران آثار انیمیشنی مجذوب نماینده، بارها مورد تحسین قرار گرفته می گردد.

اولین فیلم سینمایی انیمیشنی پیکسار، داستان اسباب بازی (Toy Story) بود که سال 1995 میلادی اکران شد. داستان اسباب بازی، منظره ساخت انیمیشن و فیلم هایی در این سبک را به کلی متحول کرد. پیکسار به واسطه خلق این دنیا فانتزی توانسته تا به لحظه نگارش این مقاله، 26 فیلم سینمایی به مرحله اکران برساند. انیمیشن لایت یر (Lightyear)، تازهترین محصول پیکسار و دنباله روی میراث گذشته است که حد و مرز انیمیشن سازی را با تمام توان به جلو می راند.

شرکت پیکسار، یازده مرتبه جایزه آموزشگاه را به عنوان برترین فیلم سینمایی در سبک انیمیشن توانسته کسب کند. علاوه بر این مورد، پنج نامزدی هم در دسته افتخارات این شرکت به چشم می خورد. فیلم بالا (Up) و داستان اسباب بازی 3 (Toy Story 3) که دو مورد از برندگان جشنواره اعلام شده اند، لقب نامزد دریافت جایزه برترین تصویربرداری را هم کسب نموده بودند. بعلاوه، هفت جایزه دیگر در سایر رشته ها به دو فیلم نام برده تعلق گرفت.

با تمامی این تفاسیر، تمامی فیلم های سینمایی پیکسار معرکه و شاهکار نیستند و از طرفی، تجربه بیننده ها نسبت به دیدنی انیمیشن های پیکسار قرار نیست در همگی یکسان باشد. با این وجود، تک تک انیمیشن های پیکسار با مضامین بزرگسالانه سر و کار داشته، آنها را به قاب های انیمیشنی ترجمه نموده و برای فهم به وسیله هر رده سنی آماده سازی می نمایند. در حقیقت، انیمیشن هایی که به این طریق ساخته می شوند، پیغامی دنیای در بطن داستان خود دارند که هر فردی قدرت درکش را دارد. پیکسار، شرکتی است که در این زمینه توانسته به یکی از برترین ها تبدیل گردد. در ادامه، هفت انیمیشن پیکسار را معرفی می کنیم که حتی بزرگسال ها هم مثل بچه ها می توانند از دیدنیشان لذت ببرند.

7. وال-ای (WALL-E)

  • کارگردان: اندرو استتون
  • بازیگران: بن برت، الیسا نایت، جف گارلین
  • محصول: 2008، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.4 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 95٪

وال-ای، نهمین فیلم سینمایی پیکسار محسوب می گردد که از لحاظ بصری به شدت زیباست. وال-ای، اثری منحصر به فرد، مجذوب نماینده، دل نشین، بی نظیر و صد البته بامزه است. این فیلم به خوبی به یک رباتِ آشغال جمع کن هویت انسانی و روح می بخشد؛ ضمن این که در این فیلم به زیبایی گفته می گردد که انسان ها چطور با سیاره خود رفتار می نمایند. وال-ای اصلا و ابدا دیالوگ محور نیست و گفت وگوها در حداقل ترین حالت ممکن قرار دارند. با این وجود، به قدری احساسات و یک قصه بصری در این فیلم بین مخاطب و اثر رد و بدل می گردد که علنا بزرگسال ها مجذوب جادوی وال-ای خواهند شد.

6- روح (Soul)

  • کارگردان: پیت داکتر
  • بازیگران: جیمی فاکس، تینا فی، گراهام نورتون
  • محصول: 2020، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 95٪

طراحی بصری بیست و سومین فیلم پیکسار یعنی روح به شدت سرزنده و مجذوب نماینده است، اما این انیمیشن را می توان بزرگسالانه ترین اثر پیکسار معرفی کرد. انیمیشن روح، سوالات مهمی پیرامون مفهوم اگزیستانسیالیسمی مطرح می نماید که بزرگسال ها به طور معمول برای شان این سوال پیش می آید. سوالاتی از این قبیل که وقتی می میریم، چه اتفاقاتی برای مان می افتد، آیا تقدیرمان بوده که به یک شکل بمیریم؟ آیا برای من از همان ابتدا تعریف شده که چه جهتی را در زندگی طی کنم؟

انیمیشن روح با بهره برداری از فرم موسیقی جاز می تواند بیننده ها را به خصوص بچه ها جادو کند. انیمیشن روح از این طریق، مخاطب را با موسیقی آمریکایی جاز هم آشنا می نماید. این مولفه به هیچ وجه تا انتهای فیلم به حاشیه رانده نمی گردد و داستان حول محور این عنصر به جلو حرکت می نماید. علاوه بر تمامی این موارد، داستان نکات غافل گیرنماینده بیشتری در بدنه روایت دارد که احتمالا به مذاق بسیاری از دیدنگرهای بزرگسال خوش خواهد آمد.

5- درون و بیرون (Inside Out)

  • کارگردان: پیت داکتر، رانی دل کرمن
  • بازیگران: ایمی پولر، بیل هیدر، لویس بلک
  • محصول: 2015، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.2 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 98٪

تا زمانی که روح اکران نشده بود، انیمیشن درون و بیرون، بزرگسالانه ترین فیلم پیکسار تلقی می شد. چالش و بحران های مربوط به بزرگسالی، نقل مکان به یک منزل و شهری تازه و بعلاوه پیامدهای حقیقی انتخاب هایی که می کنیم، نه تنها روی احوالاتمان تاثیر می گذارد، بلکه روی اطرافیانمان هم موثر است. قصه درون و بیرون پیرامون این نکات، بخشی از زندگی دختربچه ای به نام رایلی را روایت می نماید. داستانی آمیخته با اشک و لبخند که بچه ها و بزرگسال ها از دیدنیش لذت خواهند برد.

در انیمیشن درون و بیرون تنها رایلی، با کلنجارهای روحی و روانی اش دسته و پنجه نرم نمی نماید. مسائل والدین مثل تقلای والدین برای شغل تازه، دغدغه هایشان درباره یک شهر تازه و نحوه رفتار با فرزند نوجوانشان هم به زیبایی در این انیمیشن به تصویر کشیده می گردد. نمایش لحظات کمدی و غم انگیز در این انیمیشن به طرز کاملا بی نقصی انجام می گردد و مخاطب با صحنه هایی روبه رو می گردد که احتمالا در ذهنش برای همواره حک خواهد شد.

4- داستان اسباب بازی (Toy Story)

  • کارگردان: جان لستر
  • بازیگران: تام هنکس، تیم الن، دان ریکلز
  • محصول: 1995، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.3 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 100٪

با این که نزدیک به سی سال از اکران انیمیشن داستان اسباب بازی می گذرد، دیدنی این انیمیشن هنوز مثل گذشته طراوت و تازگی دارد. این انیمیشن مولفه های بصری سحرانگیزی دارد و با این وجود، مولفه های دیگری مثل صداگذاری معرکه تام هنکس و تیم الن در نقش دو عروسک معروف وودی و باز هم به شدت تحسین برانگیز است.

این نکته که یک ماجرا از زاویه دید چند عروسک تعریف گردد، واقعا ایده ای مبتکرانه ای است. انیمیشن داستان اسباب بازی اثری مفرح، خیال انگیز و دیدنیی است و بیننده از دیدنی داستان اندی و اسباب بازی هایش، حسابی از خنده روده بر خواهد شد. از طرفی، این فیلم به بزرگسال ها لذت بچگی، دوستی و ماجراجویی های بچه هاه را یادآوری می نماید. پیکسار به واسطه خلق این انیمیشن توانسته صنعت انیمیشن سازی را کاملا تغییر دهد.

3- موش سرآشپز (Ratatouille)

  • کارگردان: برد بیرد، جان پینکاوا
  • بازیگران: برد گرت، لو رومانو، پتون اسوالت
  • محصول: 2007، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 96٪

انیمیشن موش سرآشپز از عناصر غذایی کشور فرانسه به شدت وام می گیرد اما این انیمیشن صرفا درباره غذاهای فرانسوی نیست. این انیمیشن بیشتر درباره دوستی، اعتماد، تصورات، ابتکار و درک است. این دسته از موضوعات بیشتر باب پسند بزرگسال هاست؛ چراکه آنها به صورت روزمره با این دسته از مفاهیم در ارتباط هستند.

پتون اسوالت، هنرمندی است که وظیفه صداگذاری رِمی، موش سرآشپزِ داستان را برعهده گرفت. به واسطه جادوی اعجاب برانگیزِ این بازیگر، رمی هم مثل بسیاری از شخصیت های پیکسار در یاد و خاطر اغلب بیننده ها خواهد ماند. موش سرآشپز، فیلمی مجذوب نماینده و زیبا برای دیدنست و به خوبی دیدنگر را پیرامون چگونگی درک انسان ها (حتی موش ها) و بعلاوه درک توانمندی هایشان به چالش می کشد.

2- بالا (Up)

  • کارگردان: پیت داکتر، باب پیترسون
  • بازیگران: ادوارد اسنر، جوردن ناگای، جان راتزنبرگر
  • محصول: 2009، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.3 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 98٪

انیمیش بالا بیشتر به نظر می رسد که دو فقره فیلم سینمایی است. یک فیلم، داستان نحوه هضم کارل با اندوهش را روایت می نماید و دیگری، داستان برقراری پیوند دوستی است. مضمون انیمیشن بالا تا حدودی شبیه به چیزی است که در داستان اسباب بازی می توان آن را رویت کرد. فیلم آپ دو بخش داستانی مذکور را به شکلی دیدنی در هم ترکیب می نماید تا یک دنیا فانتزی بی نظیر شکل گیرد؛ دنیای که موجب می گردد تا فیلم در آن به خوبی بدرخشد.

ده دقیقه سکانس ابتدایی انیمیشن بالا به طرز شگفت انگیزی تکان دهنده است؛ چراکه ما غم و اندوه کارل و الی را دیدن می کنیم. در حقیقت ما به عنوان بیننده، خودمان، والدین مان و کسانی که عاشقشان هستیم را دیدن می کنیم؛ آن هم از زاویه دید دو شخصیت داخل داستان. سپس به واسطه دیدنی انیمیشن می بینیم که چگونه دنیا اطرافمان رفتار و حرکت می نماید. انیمیشن بالا با بهره برداری از یک تم و مضمون بزرگسالانه نشان می دهد که چطور باید در جهت زندگی تصمیم گرفت و چگونه باید با شگفتی ها و اتفاقات ناگوار در این جهت کنار آمد. از طرفی، چگونه تفسیر کردن دست نوشته الی به وسیله کارل هم به شدت زیباست و موجب غافل گیری بیننده می گردد.

1- داستان اسباب بازی 3 (Toy Story 3)

  • کارگردان: لی آنکریج
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، جان کیوسک
  • محصول: 2010، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.3 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 98٪

زمانی که داستان اسباب بازی 3 اکران شد، شرکت پیکسار در راس قله انیمیشن سازی قرار داشته است؛ چراکه موش سرآشپز، وال-ای، بالا و سپس داستان اسباب بازی 3 تنها در طول سه سال به مرحله اکران رسید. هر کدام از فیلم های مذکور، به زبان منحصربه فرد خود، با بزرگسال ها و بچه ها صحبت می نمایند اما داستان اسباب بازی 3، به تنهایی تکامل و نقطه بلوغ این فرانچایز محسوب می گردد.

داستان اسباب بازی 3 درباره بزرگسال هایی است که تازه پا به سن گذاشته اند و باید با دوران کودکی خود خداحافظی نمایند. پذیرش این موضوع و بحران های پیش روی افراد، دست مایه خلق داستان سومین قسمت از این انیمیشن می گردد. داستان اسباب بازی 3 به مقدار ای مضامین و مفاهیم مختلف را در خود جای داده که می توان پیرامون هر مسئله، یک فیلم اختصاصی جداگانه ای را ساخت. با این اوصاف، این انیمیشن توانسته تمامی این موضوعات را در خود داشته باشد و بیننده را وادار سازد با وودی و دوستانش هم سفر گردد. انیمیشن هایی مثل داستان اسباب بازی 3 به ما خاطر نشان می نمایند تا برای چند ثانیه هم که شده به زندگی وقفه داده، قدردان لحظات بوده و از تک تک صحنه هایش لذت ببریم.

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 انیمیشن پیکسار که حتی بزرگسال ها هم از تماشایشان لذت می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 انیمیشن پیکسار که حتی بزرگسال ها هم از تماشایشان لذت می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید