فزونی های دیده نشده تویوتا C-HR در ایران
به گزارش وبلاگ منصوری، تویوتا، شاسی بلند کوچک جدید خود، C-HR را از ابتدا در 2 مدل هیبریدی و بنزینی به دنیا عرضه کرد. C-HR روی پلتفرم جدید تویوتا با عنوان TNGA) Toyota New Global Architecture) یا همان زبان جدید طراحی تویوتا شکل گرفته است.
این پلتفرم جدید در سال های اخیر انقلابی عظیم در طراحی های تویوتا ایجاد نموده و پاسخی بود برای مشتریانی که از ساده و دور از هیجان بودن همیشگی طراحی های تویوتا شکایت داشتند.
تویوتا که Coupe High-Rider (شاسی بلند کوپه) یا همان C-HR را به تقاضای بازار برای شاسی بلندهای کامپک ساخت، آن را با موتور هیبریدی هم عرضه کرد. در واقع تویوتا C-HR خودرویی صددرصد خوشایند سلیقه بازار است. اما آیا نمونه هیبریدی این خودرو توانسته احتیاج علاقه مندانش را جواب بدهد؟
عملکرد پیشرانه برقی C-HR
بد نیست بدانید که تویوتا C-HR هیبریدی را تنها در مدل تک دیفرانسیله فراوری نموده است. نکته دیگر اینکه تویوتا این خودرو را با موتورهای متنوعی فراوری ننموده و نسخه هیبریدی در تمام دنیا تنها با یک موتور 1.8 لیتری بنزینی در کنار یک موتور برقی فراوری شده است. پیشرانه برقی C-HR با پریوس مشترک و کیفیتی دنیای و بالا دارد. موتور بنزینی این خودرو توان فراوری حداکثر 97 اسب بخار در دور موتور 5200 دور در دقیقه داشته و موتور برقی حداکثر 122 اسب بخار قدرت فراوری می نماید. گشتاور این 2 موتور کنار هم 142 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه است.
این خودرو همچنین در تمام مدل ها یک جعبه دنده E-CVT دارد که نسبت به گیربکس های CVT قدیمی عملکرد بهتری دارند و با موتور هماهنگ تر هستند؛ چرا که با سرعت بیشتری خودرو را به حداکثر توان فراوریی اش می رسانند. در نهایت، نتیجه همکاری 2 پیشرانه و جعبه دنده E-CVT خودرو در کنار هم صفر تا صد C-HR را به 11 ثانیه می رساند که شتاب چندان جذابی نیست، اما برای یک خودروی هیبریدی قابل قبول به نظر می رسد.
سقف سرعت خودرو نیز از 171 کیلومتر در ساعت فراتر نمی رود که باز عدد جالبی به نظر نمی رسد. اما مصرف C-HR می تواند عدم جذابیت این اعداد را پوشش دهد. این خودروی تویوتا در هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر 4.9 لیتر و در جاده 3.6 لیتر بنزین مصرف می نماید. مصرف ترکیبی این خودرو 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است که به نوبه خود مصرف بسیار کمی محسوب می گردد. نحوه کار موتور برقی C-HR به این شکل است که خودرو از آغاز تا سرعت 45 کیلومتر در ساعت تنها از موتور برقی استفاده می نماید. این البته به میزان فشار وارده بر روی پدال گاز هم بستگی دارد.
بعد از این سرعت، در زمان شتاب گیری خودرو، موتور بنزینی به یاری موتور برقی آمده و کشش و توان خودرو را بالاتر می برد. شارژ باتری موتور برقی به وسیله سیستم ترمز احیا کننده خودرو و مازاد قدرت فراوریی موتور برقی تأمین می گردد. استهلاک این موتور بسیار پایین است و گفته می گردد حتی گاهی در 2 سال استفاده یک مورد خرابی هم نداشته است. C-HR هیبریدی در آمریکا و آفریقا عرضه نشد و تنها در اروپا و آسیا به فروش گذاشته شد. در اروپا و انگلیس به دلیل استهلاک پایین و مصرف کم بسیار مورد توجه نهاده شد و فروش خوبی داشت. در ایران هم می توانید با مراجعه به https://divar.ir شرایط خرید و فروش این خودرو را آنالیز کنید.
بازار C-HR در ایران
آمار فروش C-HR در دنیا نشان می دهد که برای مثال در بریتانیا از هر 10 دستگاه C-HR فروخته شده، 8 تای آن ها هیبریدی بوده اند. با اینکه نسخه هیبریدی تنها تک دیفرانسیله فراوری شده که مصرف سوخت آن تا حد امکان پایین باشد.
آنالیز آمار، ما را به این نتیجه می رساند که اهمیت تک یا دو دیفرانسیل بودن خودرویی در دنیا بعد از اهمیت درصد آلایندگی و مصرف بنزینش قرار می گیرد. اما در ایران و برای خریداران ایرانی این مهم (تک دیفرانسیله بودن)، ضعف عظیمی برای کراس اوورها حتی از نوع کامپکت و هیبریدی محسوب می گردد. این را می توان با آنالیز تویوتا C-HR دیوار بیشتر متوجه شد. چرا که آمار فروش نسخه های بنزینی این خودرو از نسخه های هیبریدی آن بسیار بیشتر است. این مورد تا جایی مورد توجه نهاده شد که حتی فروش اقساطی C-HR هیبریدی نتوانست سردی بازار آن را به سمت گرمی ببرد.
منبع : ویرلن
منبع: تجارت نیوز