راهنمای سفر به ازمیر

به گزارش وبلاگ منصوری، راهنمای مسافرتی ازمیر | Travel Guide to Izmir

ازمیر در ترکیه شهری مجذوب کننده و دیدنی برای گذراندن سفری خاطره انگیز و به یادماندنی ست. سواحل ماسه ای، آثار تاریخی، آب های معدنی، شهرهای باستانی، درختان نخل و کافه ها همه و همه از اینجا شهری زیبا ساخته که گردشگران زیادی را به خود می کشاند. برای آشنایی با راهنمای سفر به ازمیر در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

راهنمای سفر به ازمیر

موقعیت جغرافیایی

ازمیر بعد از استانبول و آنکارا سومین شهر مهم ترکیه است و حدود 4 هزار نفر جمعیت دارد. این شهر در ساحل دریای اژه قرار گرفته است و از جاذبه های ترکیه به شمار میرود. ازمیر منطقه ها زیادی دارد و منطقه کوناک تاریخ شهر را به تصویر می کشد. این شهر دومین بندر بزرگ بعد از استانبول است.

مختصری از تاریخ

تاریخ طولانی پر از فراز و نشیب ازمیر از آن شهری باستانی ساخته است. بر اساس حفاری هایی که باستان شناسان انجام داده اند تاریخ زندگی در این شهر به 6500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. بعد از جنگ جهانی اول و شکست امپراتوری عثمانی با توجه به اینکه بیشتر جمعیت این ناحیه را یونانی ها تشکیل می دانند یونان نه فقط اداره ازمیر که اداره کل ناحیه اژه را بر عهده داشت. آتاتورک در 9 سپتامبر 1922 ازمیر را به کشور ترکیه برگرداند، هر سال این روز به عنوان روز آزادی شهر جشن گرفته می گردد.

اطلاعات کلی

زبان: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه

برق: 230 ولت، 50 هرتز

فرودگاه ها: فرودگاه بین المللی عدنان مندرس که در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است.

شماره های اضطراری:112

آب و هوا

ازمیر آب و هوای مدیترانه ای دارد و این به معنی تابستان های خشک، طولانی و گرم و زمستان های ملایم و بارانی ست. میانه بارش سالانه 686 میلی متر است که 77 درصد این بارش در ماه های آبان تا اسفند اتفاق می افتد. بیشترین دمای هوا در زمستان بین 10 تا 16 درجه است. در تابستان گاهی دمای هوا به بالای 40 درجه می رسد اما معمولا بین 30 تا 36 درجه است.

برترین زمان سفر

با اینکه ازمیر تابستان های گرمی دارد اما بیشتر گردشگرن تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می نمایند. در هنگام غروب هوا خنک می گردد و نسیم دلپذیری شهر را فرا می گیرد.

شکم گردی در مقصد

غذاهای خوشمزه ترکی هر شکم گردی را عاشق سفر به ترکیه می نماید کافیست یک بار سری به رستوران های این شهر بزنید تا برای همواره عطم بینظیر غذاهای خوش عطر و طعم اینجا زیر زبانتان بماند تعدادی از غذاهای این شهر را معرفی می کنیم:

کوفته: از همان کوفته هایی که در هند، ایران و کشورهای خلیج فارس درست می گردد. برای درست کردن کوفته گوشت چرخ نموده را به صورت توپی در می آورند و می پزند.

مانتی: برای درست کردن این غذا، خمیر نرم و یکدستی درست، داخل آن ها را با ترکیب گوشت و پیاز پر نموده و آن را سرخ می کنیم. این غذای خوشمزه یکی از پرطرفدارتین غذاهای این شهر است و در هر رستورانی می توانید آن را پیدا کنید.

بورک: از پرطرفدارتین میان وعده های مردم این شهر است. برای درست کردن این غذا لای یک خمیر نان را با موادی مثل پنیر، اسفناج و گوشت چرخ نموده پر و در روغن سرخ می نمایند.

هزینه های سفر به صورت کلی

هزینه اقامت: هزینه یک شب اقامت در میدان کوناک در هتل های 4 ستاره از شبی 135 هزار تومان آغاز و تا شبی 310 هزار تومان متغیر است. اقامت در هتل های 5 ستاره از شبی 440 هزار تومان آغاز و تا شبی 700 هزار تومان در هتل های لوکس تر در تغییر است.

هزینه خورد و خوراک: هزینه یک وعده غذا در رستوران های مقرون به صرفه 15 لیر، در رستوران های میانه برای دونفر 60 لیر است. برای غذا خوردن در مک دونالد باید 15 لیر بدهید.

هزینه حمل و نقل: هزینه خرید بلیط برای برای حمل و نقل عمومی 2/6 لیر است. کرایه تاکسی از 3/12 لیر آغاز می گردد و هر 1 کیلومتر 2/45 لیر به آن اضافه می گردد.

جاذبه های مهم گردشگری

میدان کوناک (Konak ): میدان کوناک میدان اصلی مرکز شهر است که به خاطر برج ساعتش معروف شده این برج نماد شهر ازمیر است و در سال 1901 ساخته شده است. در اطراف این میدان جاذبه هایی مثل مسجد یالی و بازار کمرالتی قرار گرفته است.

آسانسور ازمیر: این آسانسور را یک تاجر یهودی در سال 1907 ساخت و هدف از ساخت آن رفتن به منطقه های بود که در بالای تپه قرار داشتند. سازوکار این آسانسور با آب بود ولی بعدها بعد از بازسازی آسانسور برای راه اندازی اش از برق استفاده شد. در بالای آن رستورانی هست که نمای زیبایی از شهر ازمیر دارد.

خیابان آلسانکاک (Alsancak): خیابان هایی کوچک در میان خانه های دوره عثمانی که در کافه های آنجا می توانید چای ترکی بنوشید.

بازار کمرالتی (kemeralti): بازارهای سنتی رنگ و بوی متفاوتی دارند که باعث می گردد گاهی آن ها را به مراکز خرید لوکس شهر ترجیح بدهیم. در اینجا می توانید سوغاتی ها و وسایل مقرون به صرفه قیمت زیادی پیدا کنید، مردم محلی را ببینید و در رستوران هایش غذاهای ساده محلی بخورید.

حیسار: اینجا بزرگترین و قدیمی ترین مسجد ترکیه است که یک محوطه تاریخی و منبر و محرابی دیدنیی دارد. ازمیر مساجد دیگری مثل سالیچی اقلو، شادیروان و کمرالتی هم دارد که می توانید از آن ها هم دیدن کنید.

قلعه کادیفکاله: قلعه ای قدیمی بر روی تپه ای بلند که در گذشته به این قلعه پاگوس گفته می شد و امروز گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند.

سواحل تفریحی

بودن در ساحل دریای اژه باعث شده که این شهر سواحل زیادی داشته باشد، سواحلی که چندان هم از مرکز شهر دور نیستند و برای رسیدن به بیشتر آن ها می توانید از حمل و نقل عمومی بهره ببرید. تعدادی از این سواحل شامل فوکا، دیلیکی، یورلا، سفیری هیسار و … هستند.

فستیوال ها

فستیوال سالانه بین المللی ازمیر: از سال 1987 هر سال در اواخر تیر برگزار می گردد و در طول آن نمایش ها و اجراهای موسیقی زیادی برگزار می گردد.

جشنواره جاز اروپایی ازمیر: رویدادی فرهنگی که در نیمه دوم اسفند هر سال برگزار می گردد. در این فستیوال عاشقان سبک موسیقی جاز گرد هم جمع می شوند.

فستیوال بین المللی فیلم کوتاه ازمیر: این فستیوال از سال 1999 برگزار می گردد و در آن فیلم های کوتاه به نمایش در می آید.

بایدها و نبایدها

  • حتما یک روز صبح در ساحل صبحانه اصیل ترکی را امتحان کنید و در حالی که از طعم صبحانه لذت می برید هوای تازه تنفس کنید و رفت و آمد کشتی ها را دیدن کنید.
  • این شهر مسیرهای پیاده روی خوبی دارد، می توانید در شهر قدم بزنید و از دیدنی نقاط مختلفش لذت ببرید.
  • برای رفت و آمد در شهر قایق سواری کنید. قایق های عمومی راحت و سریع هستند و در آن ها مناظری دیدنیی را می بینید.
  • ازمیر یک خط مترو دارد که مرکز شهر (میدان کوناک) را به حومه شمال شرقی بورنوا وصل می نماید.
  • برای رفت و آمد می توانید از خط قطار ایزبان بهره ببرید چون بیشتر قسمت های شهر را پوشش می دهد.
  • در این شهر دسترسی به دوچرخه های کرایه ای راحت است و در جاههای زیادی می توانید یکی از آن ها را کرایه کنید.
  • به تفرجگاه اسکله ای کوردون (Kordon) بروید که با درختان نخل و چمن کاری های زیبایش در ساحلی اژه قرار گرفته است.
منبع: الی گشت

به "راهنمای سفر به ازمیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به ازمیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید