شکستگی خط انتقال آب به 400 روستا در سیستان و بلوچستان

به گزارش وبلاگ منصوری، عبدالصمد پناد: ترمیم شکستگی خط اصلی انتقال آب پایین دست سد زیردان چابهار به حدی دیر شده که آب رها شده حتی جلبک زده است و به حالت یک برکه درآمده و برای مردم جای تعجب است که چرا با وجود هدر رفتن آب در مدت بیش از 2 ماه و شکستگی لوله اصلی، پیگیری صورت نمی گیرد و مشکل آن برطرف نمی گردد.

شکستگی خط انتقال آب به 400 روستا در سیستان و بلوچستان

بخشدار پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان گفت: خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به 400 روستای پایین دست در محدوده روستای هوشمب بیش از 2 ماه است که شکسته و آب بصورت یک جوی رها شده و پیگیریهای برای برطرف مشکل بی نتیجه بوده، دلیل بی توجهی متولیان آب و فاضلاب را نمی دانیم.

عبدالصمد پناد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ترمیم شکستگی خط اصلی انتقال آب پایین دست سد زیردان چابهار به حدی دیر شده که آب رها شده حتی جلبک زده است و به حالت یک برکه درآمده و برای مردم جای تعجب است که چرا با وجود هدر رفتن آب در مدت بیش از 2 ماه و شکستگی لوله اصلی، پیگیری صورت نمی گیرد و مشکل آن برطرف نمی گردد.

بخشدار پیرسهراب اضافه نمود: یکی از مسائل مهم و عمده مردم پایین دست سد زیردان، عدم افتتاح تصفیه خانه آب است که الان مردم آب خام را که مستقیم از سد زیردان می آید به قیمت آب تصفیه شده و کلرزنی شده و استاندارد می خرند و استفاده می نمایند، آیا این قابل قبول است که آب مردم بخش پیرسهراب و سایر منطقه ها دشتیاری و پلان و تلنگ حتی کلرزنی نگردد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که مردم مجبورند این آب خام را بنوشند چون چاره ای ندارند، یادآور شد: مسوولان حوزه آب و فاضلاب چابهار آمار می دهند که صدها روستا را آبرسانی کردیم اما اقدام خاصی برای آماده سازی و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه آب هنوز انجام نشده است.

وی گفت: بخش پیرسهراب 121 روستا، 35 هزار نفر جمعیت، 83 روستا دارای شورای اسلامی و 69 روستا دارای دهیاری دارد و این بخش در حوزه راه، مدرسه و زیرساختها و به ویژه اجرای طرح هادی و اجرای طرحهای تولیدی و اشتغالزایی از محروم ترین منطقه ها ایران است.

وی با اشاره به اینکه واقعا برای آب و فاضلاب چابهار اعزام نیرو چقدر هزینه دارد که یک ساعت بیایند و مشکل شکستگی را برطرف و برگردند در حالی که اگر یک مشترک آب هزینه یک ماه آب خام غیربهداشتی را پرداخت نکند سریعاً برخورد می نمایند ولی به هدرفت آب توجه نمی نمایند.

کریم بلوچ یکی از مطالبه گران و پیگیرنمایندگان مسائل مردم بخش پیرسهراب چابهار نیز به خبرنگار ایسنا گفت: چرا متولیان حوزه آب و فاضلاب چابهار و کشور به مسائل مردم روستاهای بخش پیرسهراب و حوزه دشتیاری رسیدگی نمی نمایند؟ آیا نمی دانند خط انتقال آب سدزیردان به نیرو احتیاج دارد؟ آیا نمی دانند باید این خط انتقال آب تخلیه هوا، تخلیه رسوب و آچارکشی و سرویس و تعمیر گردد؟

وی ادامه داد: اگر رسیدگی صورت نگیرد احتمال شکستگی در سایر جاها وجود دارد و چه بسا کل 400 روستای پایین دست سد زیردان براثر سهل انگاری متولیان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و انجام نشدن هزینه های اندک، دچار خسارت شده و بیت المال متضرر گردد و آن وقت جمع کردن مسائل و تبعات پیش روی آن سخت می گردد.

وی گفت: شکستگی لوله آب در محدوده روستای نیام بیت و روستای هوشمب بخش پیرسهراب یک سال پیش هم تکرارشده بود و تعمیر جزئی هم صورت گرفت و به حال خود رها شد.

گلشا بلوچ یکی از معتمدان پیرسهراب نیز گفت: چندین مرتبه از شبکه بهداشت و درمان برای تست و آنالیز کیفیت آب بخش پیرسهراب و سایر روستاهای پایین دست سد زیردان آمده اند و آنان با آزمایشاتی که انجام داده اند صراحتاً عنوان کردند این آب خام که بدون تصفیه از سد زیردان می آید غیرقابل شرب و آشامیدن است و فقط برای استحمام، شستشو ظروف و احشام قابل استفاده است.

وی خواهان رسیدگی به مسائل مردم بخش پیرسهراب شد و اضافه نمود: چرا بعضی مسوولان کم کاری و جوابگوی مسائل مردم نیستند آیا نباید مسوول با انگیزه انتخاب تا درد و مسائل مردم را بهتر متوجه باشند.

منبع: عصر ایران

به "شکستگی خط انتقال آب به 400 روستا در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکستگی خط انتقال آب به 400 روستا در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید