مقدمه ای بر بیوفیدبک

به گزارش وبلاگ منصوری، مجموعه فعالیت هایی که ما انجام می دهیم به دو گروه ارادی و غیر ارادی طبقه بندی می شوند. به اسم مثال هنگامی که شما دستتان را برای سلام کردن به یک دوست بلند می کنید یا زانوی خود را برای رفتن به پله دیگر بلند

مقدمه ای بر بیوفیدبک

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

مجموعه فعالیت هایی که ما انجام می دهیم به دو گروه ارادی و غیر ارادی طبقه بندی می شوند. به اسم مثال هنگامی که شما دستتان را برای سلام کردن به یک دوست بلند می کنید یا زانوی خود را برای رفتن به پله دیگر بلند می کنید، مشغول انجام فعالیت های ارادی هستید.

حال آن که سایر عملنمودهای بدن، مانند تنظیم ضربان قلب، درجه حرارت پوست و فشارخون به طور غیرارادی و به وسیله سیستم اعصاب کنترل می شوند. شما در خصوص افزایش تعداد ضربان قلبتان فکر نمی کنید بلکه این اتفاق در مواجهه با محیط اطراف رخ می دهد (مانند زمانی که عصبی می شوید، هیجان زده شده اید و یا ورزش نموده اید).

روشی وجود دارد که به شما یاری می نماید تا کنترل بیشتری بر این عملنمودهای غیرارادی معمول داشته باشید. این تکنیک بیوفیدبک نام دارد و از آن برای یاری به پیشگیری یا درمان بیماری ها (شامل سردرد میگرنی، دردهای مزمن، بی اختیاری ادراری و فشارخون بالا) استفاده می گردد.

به یاری بیوفیدبک شما می توانید با بهره گیری از قدرت ذهنتان و مطلع شدن از اینکه داخل بدنتان چه خبر است، کنترل بیشتری بر سلامت خود داشته باشید.

روش درمانی بیوفیدبک چگونه عمل می نماید؟

محققان در خصوص اینکه بیوفیدبک چطور عمل می نماید، اطمینان دقیقی ندارند. آن ها متوجه شده اند که بیوفیدبک سبب افزایش آرامش می گردد که این اثر می تواند در تسکین برخی از شرایط استرس زا یاری نماینده باشد.

در طول یک جلسه بیوفیدبک، الکترودها به پوست متصل می شوند. ممکن است از سنسورهای انگشتی هم استفاده گردد. این الکترودها یا سنسورها، سیگنال ها را به مانیتوری می فرستند که یک صدا، نور یا تصویر را نمایش می دهد. این علائم نشان دهنده مقدار ضربان قلب، تعداد تنفس، فشارخون، حرارت پوست، مقدار تعریق یا فعالیت عضله می باشد.

حال اگر تحت استرس باشید، این عملکرد تغییر می نماید. سرعت ضربان قلب و فشارخون بالا می رود، عضلات منقبض شده و تنفس تندتر می گردد و مقدار تعریق افزایش می یابد. شما می توانید این پاسخ های استرسی را که بر مانیتور اتفاق می افتد، مشاهده نمایید. به محض توقف این علائم، نتایج روی مانیتور هم تغییر می نماید.

جلسات بیوفیدبک معمولاً در مطب یک درمانگر تشکیل می گردد، اما برنامه های کامپیوتری هم وجود دارند که سنسورهای بیوفیدبک را به کامپیوتر شخصی شما متصل می نمایند.

درمانگر به شما یاری می نماید تا با انجام تمرین های آرام سازی، عملنمودهای مختلف بدن را کنترل کنید. به اسم نمونه، شما ممکن است برای برگرداندن امواج مغزی که در پی یک سردرد فعال شده اند، از یک تکنیک آرامش سازی استفاده نمایید.

در این قسمت یک تمرین برای آرام سازی در روش بیوفیدبک به شما معرفی می گردد:

تنفس عمیق

1. آرام سازی تدریجی عضلات

2. سفت و سپس شل کردن متناوب عضلات

3. تصویرسازی راهنمایی شده

4. تمرکز کردن بر یک تصویر خاص (مانند رنگ و بافت یک پرتغال) برای متمرکز کردن فکرتان و آرام کردن احساستان

5. مدیتیشن مطلعانه

6. متمرکز کردن فکرتان و رهاکردن احساسات منفی

زمانی که سرعت ضربان قلب شما کم می گردد، فشارخونتان پایین می آید، گرفتگی عضلاتتان کمتر می گردد، بر روی صفحه مانیتور فیدبک (بازخورد) دریافت می کنید. در نهایت شما به تدریج یاد خواهید گرفت که بدون تجهیزات بیوفیدبک این عملنمودها را کنترل کنید.

روش های مختلف بیوفیدبک که برای کنترل عملنمودهای مختلف بدن استفاده می گردد:

الکترومایوگرام: این دستگاه فعالیت وگرفتگی عضلانی را مقدار گیری می نماید و می تواند برای کمردرد، سردرد، اختلالات اضطرابی، بازسازی عضلات بعد از آسیب و بی اختیاری ادراری استفاده گردد.

حرارتی: این نوع، درجه حرارت پوست را مقدار گیری می نماید که می تواند برای سردرد و بیماری رینود استفاده گردد.

نوروفیدبک یا الکتروآنسفالوگرافی: این دستگاه امواج مغزی را ثبت می نماید. این نوع می تواند برای اختلال بیش فعالی وکمبود توجه و تمرکز، صرع و سایراختلالات تشنجی مفید باشد.

فعالیت الکترودرمال: این روش مقدار تعریق را مقدار گیری می نماید و می تواند برای درد و اضطراب مناسب باشد.

نوسان ضربان قلب: این روش، مقدار ضربان قلب را مقدار گیری می نماید که می تواند برای اضطراب، آسم، بیماری مزمن انسداد ریه و بی نظمی ضربان قلب مفید باشد.

هرجلسه درمانی بیوفیدبک حدود 30 دقیقه طول می کشد. معمولاً شما می توانید آغاز اثرات مثبت بیوفیدبک را در 10 جلسه یا کمتر مشاهده کنید. برخی موارد مانند فشارخون بالا، ممکن است برای بهبودی، 20 جلسه یا بیشتر احتیاج داشته باشد.

موارد استفاده بیوفیدبک

بیوفیدبک می تواند در شرایط مختلف یاری نماینده باشد. در اینجا مواردی از فواید بیوفیدبک معرفی می گردد:

درد مزمن: با یاری به شناسایی عضلات سفت شده و سپس یادگیری برای شل کردن آن عضلات، بیوفیوبک می تواند در تسکین شرایط ناراحت نماینده ای مانند کمر درد، درد شکمی، اختلالات مفصل گیجگاهی-فکی و فیبرومیالژیا یاری نماینده باشد.

بیوفیدبک می تواند برای سنین مختلف، ازکودک تا بزرگسال مفید باشد.

سردردها: یکی از برترین موارد استفاده از بیوفیدبک در سردردهاست. سفتی عضلات و استرس می تواند آغاز نماینده میگرن و سایر انواع سردرد بوده و علائم سردرد را تشدید کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روش درمانی بیوفیدبک با شل کردن عضلات و کاهش استرس می تواند تکرار و شدت سردرد را کم کند. به نظر می رسد بیوفیدبک همراه با درمان دارویی برای کاهش سردرد بسیار مفید است.

اضطراب: تسکین اضطراب یکی از رایج ترین استفاده های بیوفیدبک است. بیوفیدبک به شما اجازه می دهد زمانی که مضطرب و تحت استرس هستید، بیشتر به پاسخ های بدنتان مطلع شوید. در این شرایط شما یاد می گیرید چگونه آن پاسخ ها را کنترل کنید.

بی اختیاری ادراری: روش درمانی بیوفیدبک می تواند به افرادی که مشکل کنترل ادرار دارند، یاری کند. بعلاوه با تقویت عضلات کف لگن که در کنترل دفع ادرار نقش دارند، به خانم هایی که مشکل کنترل ادرار دارند، یاری می نماید. بیوفیدبک بعلاوه به بچه هایی که مشکل شب ادراری دارند یا افرادی که بی اختیاری دفع مدفوع دارند، یاری می نماید. برخلاف داروهای مورد استفاده در بی اختیاری دفع، بیوفیدبک عوارض جانبی ندارد.

فشارخون بالا: شواهد استفاده از بیوفیدبک در فشارخون بالا فرق دارد. اگر چه این روش در درمان فشارخون مینیمم بالا کمی موثر است اما به مقدار درمان دارویی در کنترل فشارخون موثر نیست.

سایر کاربردهای بیوفیدبک شامل موارد زیر است:

1. اختلال بیش فعا لی و کمبود توجه (ADHD)

2. بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)

3. بیماری رینود

4. آسیب ها

5. آسم

6. یبوست

7. بیماری صرع

8. بیماری آرتریت روماتوئید

آغاز روش بیوفیدبک

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های سلامتی، شامل روانپزشکان، روانشناسان و پزشکان عمومی، روش درمانی بیوفیدبک را پیشنهاد می نمایند. برای یافتن مرکز ارائه دهنده بیوفیدبک با کیفیت مناسب، با سازمانی مانند ا نجمن بیوفیدبک و روانشناسی کاربردی در منطقه خود تماس بگیرید.

منبع: راسخون

به "مقدمه ای بر بیوفیدبک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدمه ای بر بیوفیدبک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید