پاسخ سیروس مقدم به توئیت وزیر ارشاد
به گزارش وبلاگ منصوری، سیروس مقدم درباره بعضی واکنش ها به سانسور سریال اعلام کرد که آنچه روی آنتن رفته در راستای تامین منافع ملی و برای به سلامت رساندن کلیت سریال به آنتن بوده است.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ منصوری، دومین قسمت از برنامه شب صحبت با موضوع نقد و آنالیز سریال پایتخت 6 شب گذشته 19 فروردین ماه با حضور محمود گبرلو به عنوان مجری، سیروس مقدم کارگردان و مهدی فرجی مشاور پایتخت 6 و همچنین کیوان امجدیان و پژمان کریمی منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه یک رفت.
مقدم در ابتدای این نشست در پاسخ به انتقاد ها درباره بی احترامی به عظیم تر ها در این فصل از پایتخت بیان نمود: شخصیتی که در این فصل در همه نظرسنجی ها محبوب است بهتاش است و فکر می کنید به دلیل بی ادبی یا بی احترامی است؟ نه به این دلیل است که او شخصیتی واقعی است.
کارگردان پایتخت 6 در ادامه ضمن اشاره به حذف شخصیت باباپنجعلی از داستان گفت: قرار بود برادر پنجعلی، نقش عظیم تر را در پایتخت 6 داشته باشد، اما هر کار کردیم نشد که چنین کاراکتری وارد داستان گردد و به عنوان کارگردان این سریال نقیصه عدم حضور عظیم تر در این قسمت را می پذیرم.
در ادامه فرجی درباره شوخی های این فصل با سیاستمداران اظهار کرد: از سیاستمدارانی که نقدپذیر بودند و واکنش تند نشان ندادند متشکرم. در کلیت قصه به سلامت سیاست کشور توجه کردیم.
وی درباره اینکه چه بازخوردی نسبت به شوخی ها با سیاستمداران داشته اند، عنوان نمود: مشکل ممیزی نداشتیم. حتی انتقاداتی شد که این نماینده هیچ مسئله ای نداشته است و کاملاً سالم و پاکدست بوده است، اما این نماینده برآیندی از نمایندگان ما بود.
سعه صعدر مدیران و سیاستمداران بالاتر رفته است
مقدم نیز در این باره اضافه نمود: بخش هایی که کمترین مشکل داشتیم همین بخش ها بود که وقتی تصویربرداری می شد حواسم بود که دوستان چقدر در پخش مراقبت می نمایند که به سلامت به پخش برسد. مثلاً شوخی های روز یا شوخی های بعدی درباره بنزین و گرانی ها کمترین بحث ها را داشت. هرچه گرفتیم استفاده شد یا در بحث عفو رهبری طبیعی است که هرکسی با لحن و ادبیات خود درباره این خبر خوش صحبت می نماید. پایتخت 6 نشان داد که سعه صدر مدیران و سیاستمداران بالاتر رفته است.
وی بیان نمود: بعضی جا ها این تذکر داده می شد گاهی هم صحنه ای را گرفته بودیم که در چهار ماه پیش حساسیتی نداشت مثلاً رابطه ای که ما با کشوری در خاورمیانه داشتیم و روزی که می خواستیم این صحنه را پخش کنیم با این ملاحظات روبرو بود و ممکن بود پایتخت بی دلیل باعث می شد آتش به پا گردد که دوستان پخش این موارد را مهار می کردند تا پایتخت با سلامت به آنتن برسد.
کارگردان پایتخت در ادامه در واکنش به سوال گبرلو درباره توئیت انتقادی وزیر ارشاد که به جای خالی خشایار الوند در این فصل اشاره نموده بود، بیان نمود: سوال من این است که چطور در این یک سال، سراغی از خانواده مرحوم خشایار الوند گرفته نشده است یا لااقل شرایط ساخت یک فیلم برای سیروس الوند فراهم نشد تا این کارگردان عزیز و حرفه ای بتواند فیلم بسازد؟
مقدم در ادامه در واکنش به اینکه بعضی از بازیگران نکاتی را نسبت به سانسور بیان نموده اند و مرز ممیزی و سانسور اظهار کرد: ملاحظه همه جای جهان وجود دارد و کشوری نیست که بی در و پیکر باشد و هرچه بخواهند در سینما و رادیو و تلویزیون آن ها پخش گردد. هالیوود کتابچه راهنما دارد که در کنار قهرمان سفیدپوست مثلاً قهرمان سیاه پوست باشد. سانسور یعنی حذف و کم و زیاد کردن صحنه و دیالوگی که محتوا و مضمون را دچار دگرگونی یا تحریف و تغییر کند و این اتفاق در پایتخت نبوده است، اما گاهی صحنه ها و سکانس هایی گرفتیم که در زمان پخش دارای حساسیتی بوده و باید در نظر گرفته می شده است که بهتر بود آن جمله گفته نمی شد یا نکته ای اضافه می شد. این ملاحظات می گردد تأمین منافع ملی و برای به سلامت رساندن کلیت سریال است.
بازیگران نباید خلاف منافع سریال رفتار می کردند
فرجی نیز در ادامه درباره بعضی حاشیه ها نسبت به مطرح شدن سانسور در سریال عنوان نمود: در همه جهان اینگونه است که بازیگر نمی تواند خلاف منافع کلی فیلم و سریال رفتاری داشته باشند و این در قرارداد های آن ها هم هست. گاهی بعضی رفتار ها برای بعضی سریال ها دیده می گردد و نیتی هم وجود دارد که قرار است سریال بیشتر دیده گردد، اما پایتخت به دیده شدن احتیاج ندارد. با این حال ممکن است بعضی از این حاشیه ها به اصل سریال لطمه وارد کند.
مقدم همچنین با اشاره به معضلاتی که در این سریال مطرح شد، گفت: پایتخت به رسالت اصلی طنز عمل می نماید. با نادیده دریافت معضل اعتیاد، بی احترامی به عظیم تر این ها از بین نمی رود. آدم ها در فصل شش در زندگی با هم است که مشکلاتشان بیرون می زند، طرح این ها آگاهانه است، نوشته شده آقای فرجی خوانده است. سعی کردیم آدم ها واقعی باشند و مردم فکر ننمایند قصه ای ساختگی می بینند.
پژمان کریمی منتقد درباره طرح بعضی از این معضلات و نحوه پرداخت به آن ها بیان نمود: مسأله این است که نقض غرض نسبت به طرح این مسائل صورت نگیرد وقتی جامعه را از دروغ نفی می کنیم به درستی صورت بگیرد. در این فصل بعضی از کلمات دو پهلو وجود داشت که می توانست این نقض غرض را بوجود بیاورد.
مقدم نیز در پاسخ گفت: پایتخت احتیاجی برای شوخی به چنین کاری ندارد. اگر چنین برداشتی شده است من عذرخواهی می کنم.
امجدیان نیز در ادامه با اشاره به حل بعضی موارد در این سریال گفت: ما بستری داریم در این سریال که می تواند به فرهنگ سازی یاری زیادی کند. ما تیکه طلای عظیمی داریم اگر لکه ای دارد منکرش نشویم، چون می توان آن را پاک کرد.
دلیل شوخی با حج و آب زمزم
مقدم در بخش دیگر درباره دیالوگ های مرتبط با حج گفت: خیلی ها به ما اشکال دریافتد که به مناسک حج شوخی کردیم درصورتیکه من خودم به حج رفته ام و بخشی از این موقعیت ها را شخصاً تجربه نموده ام، مانند سنگ خوردن به سر! در عین جدیتی که در این فضا وجود دارد بالاخره شوخی هایی هم شکل می گیرد.
فرجی نیز در این بخش اظهار کرد: بخشی گفتند با آب زمزم شوخی شد واقعیت این است که وقتی حجاج برمی گردند نصف ساکنان آب زمزم است درحالی که بحث سریال این بود که قطره ای از این آب می تواند دریایی را متبرک کند.
همه شخصیت ها دچار اشتباه هستند
مقدم در ادامه درباره دستاورد های سریال شرح داد: به بهانه پایتخت توانستیم شوخی های سیاسی و اجتماعی را جدی تر بیان کنیم. برای اولین بار مردم حرف های دلشان را از زبان نقی شنیدند. اهدای عضو را در جشن نفس می بینم. شرایط بد مالی و بیکاری و کشیده شدن آدم های درستکار به سمت خلاف از جمله این هاست. پایتخت به خوبی توانست بخشی از فرهنگ منطقه مازندران را به نمایش بگذارد.
فرجی نیز با اشاره به شخصیت های سریال و راستا آن ها اظهار کرد: ارسطو یک فرد جوگیر هیجانی است و این بار هم در ازدواج اشتباه پیش می رود و در نهایت خانواده یاریش می نماید. نقی آدم فرصت طلبی است و هما مدام به او یاری می نماید و اصلاحش می نماید. هما هم در جایی مرتکب اشتباه می گردد، اما خود را شماتت کرد و تأثیر رفتار غلط را هم دید او معصوم نیست و خطا هایی هم داشت.
وی اضافه نمود: پایتخت ویژگی اش این است یک خطا می بینم و یک تذکر می شنویم. بچه ها ماهواره سفارش می دهند و تذکر می بینند که باید آن را چال نمایند. مادامی که پایتخت از این ساختار استفاده کند می تواند پیروز باشد.
مقدم در خاتمه این نشست گفت: پایتخت با هدف سرگرمی در نوروز ساخته شد. ابتدا باید مخاطب را جذب و سرگرم کرد و بعد پیغام اخلاقی داد. به نظرم با توجه به این چارچوب پایتخت به وظیفه اش عمل نموده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو