کاهش خطر سکته مغزی با تزریق واکسن آنفلوانزا

به گزارش وبلاگ منصوری، دانشمندان این احتمال را آنالیز کردند که تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

کاهش خطر سکته مغزی با تزریق واکسن آنفلوانزا

بر اساس پژوهشی که به تازگی در مجله عصب شناسی (Neurology) منتشر شده است، دریافت سالانه واکسن آنفلوانزا ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

فرانسیسکو جِی دو آباجو (Francisco J. de Abajo)، از پژوهشگران دانشگاه آلکالا در مادرید در اسپانیا، می گوید: مطالعات گواه این است که ابتلا به آنفلوانزا خطر سکته مغزی را افزایش می دهد؛ اما پژوهش هایی در حال اجرا است تا معین گردد آیا دریافت واکسن آنفلوانزا می تواند در برابر سکته مغزی ایمنی ایجاد کند یا خیر.

نتیجه این مطالعه مشاهده ای، حاکی از این است کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق نموده اند، احتمالاً کمتر به سکته مغزی دچار می شوند. برای کسب اطمینان از اینکه واکسن این اثر محافظتی را ایجاد می نماید یا عوامل دیگری نیز دخیل هستند، به پژوهش های بیشتری احتیاج است.

شایع ترین نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک است که به علت محدودیت در جریان خون رسانی به مغز ایجاد می گردد، موضوع این پژوهش بود.

به منظور جمع آوری داده ها برای این پژوهش، پژوهشگران با مراجعه به پایگاه داده مراقبت های بهداشتی اسپانیا افرادی را آنالیز کردند که حداقل 40 سال سن داشتند و اولین سکته مغزی خود را در 14 سال گذشته تجربه نموده بودند. هر کدام از بیمارانی که سکته مغزی را تجربه نموده بودند، با پنج فرد هم سن و هم جنس خود مقایسه شدند. این پایگاه داده شامل اطلاعات 71 هزار و 610 نفر بود که سکته مغزی را تجربه ننموده بودند و 14 هزار و 322 نفر که دچار سکته مغزی شده بودند.

سپس، پژوهشگران آنالیز کردند که آیا بیماران حداقل 14 روز قبل از سکته مغزی، واکسن آنفلوانزا را دریافت نموده بودند یا خیر. برای افرادی که دچار سکته مغزی نشده بودند نیز موضوع تزریق واکسن آنفلوانزا را آنالیز کردند.

نتیجه حاکی از این بود که در مجموع 41.4 درصد کسانی که دچار سکته مغزی شده اند، واکسن آنفلوانزا دریافت نموده بودند، در حالی که 40.5 درصد از کسانی که دچار سکته نشده بودند، واکسن دریافت ننموده بودند. اما افرادی که این واکسن را دریافت نموده بودند معمولاً مسن تر بوده و دچار پرفشاری خون یا کلسترول بالا بودند که احتمال سکته مغزی را در آن ها افزایش می داد.

پژوهشگران دریافتند افرادی که واکسن آنفلوانزا دریافت نموده اند، در مقایسه با کسانی که این واکسن را دریافت ننموده بودند، 12 درصد کمتر در معرض سکته مغزی هستند. آن ها بعلاوه تأثیر واکسن ذات الریه را بر خطر سکته مغزی آنالیز کردند و هیچ گونه اثر محافظتی نیافتند.

وبلاگ منصوری علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاهش خطر سکته مغزی با تزریق واکسن آنفلوانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خطر سکته مغزی با تزریق واکسن آنفلوانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید