10 مورد از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

به گزارش وبلاگ منصوری، با توجه به بیابانی بودن بخش وسیعی از نواحی مرکزی و شرقی کشور، خنک ترین شهرهای ایران را باید در نواحی شمال، غرب، شمال غربی و کوهپایه های زاگرس مرکزی جستجو کرد. با این وجود تنوع اقلیمی ایران در بعضی از منطقه ها سبب شده تا هم جواری کوهستان و کویر و جنگل در فاصله ای نه چندان زیاد؛ ییلاقات شگفت انگیز و غافلگیر نماینده ای در بعضی از منطقه ها بوجود آید. از آنجا که ایران سرزمینی چهارفصل است که بیشتر نقاط آن تابستان هایی گرم و طاقت فرسا دارند؛ سفر به شهرهای خنک و اقامت در این نقاط، برترین گزینه برای سپری کردن دوره گرما است. بعضی از کلان شهرها و مراکز استان ها بخوبی این امکان را برای گردشگران فراهم می نمایند. در این میان نباید از شهرهای کوچک کوهستانی و ییلاقات بکر و رؤیایی شمال کشور غافل شد.

10 مورد از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

با برترین و مهم ترین ییلاقات و مکان های خنک شمال در تابستان پیش تر آشنا شدیم. در این بخش با وبلاگ منصوری همراه باشید تا با خنک ترین شهرهای ایران بیشتر آشنا شوید. بعضی از شهرهای کمتر شناخته شده در این لیست، ممکن است بهشت تابستانی گمشده شما باشند!

لاله زار: شهرستان بردسیر، استان کرمان

استان کرمان یکی از پهناورترین استان های ایران است که بیشتر بخاطر کویرهای وسیع و هوای گرم و بیابانی خود شناخته می گردد. با این وجود در فاصله 120 کیلومتری این شهر، یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین منطقه ها ایران واقع شده است. بخش لاله زار از توابع شهرستان بردسیر با ارتفاع حدود سه هزار متری از سطح دریا، به بام کرمان معروف است. این ناحیه کوهستانی بعلت دارا بودن شرایط جوّی مطلوب و معتدل مقصد بسیار خوبی برای یک سفر تابستانی است. هم چنین لاله زار بخاطر پرورش مرغوب ترین گل های سرخ و بنفشه معروفیتی دنیای دارد و کمپانی های بزرگ فراوری اسانس های عطرسازی در اروپا مشتری گل های بنفشه، رز و نیز باریجه لاله زار هستند.

علاوه بر منظره ها عطرآگین دشت های پوشیده از گل که در فصل بهار هزاران توریست را راهی لاله زار می نماید؛ این منطقه زیبا نقاط تماشای دیگری دارد که معروفترین آن ها عبارتند از: چشمه آبگرم لاله زار، سد لاله زار و دره گردوکار. برای انتخاب یک مقصد تابستانی، با سفر به قلب کویر یکی از خنک ترین شهرهای ایران را خواهید دید تا از این سفر غافلگیر نماینده لذت و آرامش بی نظیری تجربه کنید.

شهرستان اقلید؛ استان فارس

شهرستان اقلید واقع در شمال استان فارس، یکی دیگر از منطقه ها تماشای کمتر شناخته شده در کشور است که نقاط تماشای فراوان و آب هوایی معتدل در فصل تابستان دارد. این شهر با پنج هزار سال قدمت، تماشای های تاریخی مهمی مانند باتلاق گور بهرام، غار و کتیبه براق، حوضچه دختر گبر و تل باکان دارد. اقلید از هزاران سال قبل شهری مهم و پررونق بوده است و وجه تسمیه آن واژه یونانی اقلید به معنای کلید است که نشان می دهد این شهر را کلید ورود به سرزمین پارس می دانسته اند.

علاوه بر جاذبه های تاریخی، اقلید به علت برخورداری از طبیعت تماشای و هوای مطلوبی که بخاطر قرار گرفتن در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا دارد؛ انتخاب خوبی برای سفرهای تابستانی است. تابستان های معتدل اقلید، توریستان فراوانی را که از گرمای هوای منطقه ها جنوبی خسته شده اند به این شهر می کشاند. منطقه ها طبیعی بکر و زیبایی همانند دریاچه کافتر، چشمه محمد رسول الله، تنگه براق و چشمه بالنگان، اقلید را به یکی از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر تابستانی ساکنان جنوب و مرکز ایران تبدیل نموده است.

شهمیرزاد: مهدی شهر، استان سمنان

سمنان یکی از گرم ترین استان های ایران است که به علت نوار کویری طولانی هم مرز با کویر مرکزی ایران در منطقه ها جنوبی خود، استانی با آب و هوای گرم و خشک بحساب می آید. با این وجود، یکی از زیباترین و خاطره سازترین ییلاقات ایران در شمال این استان واقع شده است. شهرستان شهمیرزاد، سرزمینی سرسبز و حاصلخیز در 25 کیلومتری شمال سمنان است که بعلت واقع شدن در دامنه های جنوبی البرز از هوایی معتدل و ملایم برخوردار است.

شهمیرزاد نقاط تماشای مختلفی مانند دره سرسبز بلبل دره و رودخانه شیر قلعه دارد. اما اصلی ترین جاذبه توریستی این شهر هوای بسیار مطبوع، باغات میوه و کوچه باغ های خیال انگیز و رؤیا گونه است. در حقیقت شهمیرزاد شهر کوچه باغ ها است که آرامش ناب حاصل از سیاحت در کوچه های زیبا و عطر آگین آن، تجربه بی همتایی است. بزرگترین باغ گردوی دنیا و کهن ترین درخت گردوی دنیا با بیش از 1300 سال قدمت نیز در این شهر واقع شده و مهم ترین جاذبه توریستی این شهر هستند. هتل ها، اقامتگاه های سنتی و ویلاهای کوهستانی متعددی در این شهر احداث شده است و به همین علت می توانید شهمیرزاد را بعنوان یکی از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان انتخاب کنید.

شهر کرد؛ استان چهارمحال و بختیاری

شهر کرد که به بام ایران مشهور است یکی از برترین مقاصد سفرهای تابستانی است. این شهر زیبا و تماشای که جمعیت غالب آن را قوم خون گرم و مهمان نواز بختیاری تشکیل می دهد در گذشته دِهکُرد نامیده می شده است. هوای خنک این شهر زاگرس نشین در فصل تابستان، علت اصلی معروفیت آن است. با این حال شهرکرد جاذبه های تاریخی فراوانی دارد که مهم ترین آن ها قلعه ها و مکان های تاریخی است. از این میان می توان به قلعه چالشتر، قلعه دزک، شیر سنگی، کتیبه پیرغار، قلعه شمس آباد و موزه های مختلف این شهر اشاره نمود.

شهر کرد به علت قرار گرفتن در ارتفاع حدود 2100 متری از سطح دریا، زمستان های بسیار سرد و تابستانهای خنکی دارد. میانگین دمایی این شهر حدود 12 درجه سانتیگراد است. در این شهر جاذبه های طبیعی متعددی وجود دارد که مهم ترین آن ها پارک ملی تنگ صیاد، آبشار بوینه، تالاب چغاخور و تالاب گندمان است. بسیاری از توریستان از شهر کرد بعنوان یکی از برترین و خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان یاد می نمایند.

فیروز کوه؛ استان تهران

شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی تهران و در راستا تهران به استان مازندران واقع شده است. این شهر به خاطر هوای خنک و در اغلب اوقات سال، سرد خود مشهور است. فاصله کم این شهرستان با کلان شهر تهران و دسترسی مناسب سبب شده است تا بسیاری از ساکنین تهران برای فرار از گرما و هیاهوی این شهر، به طبیعت زیبا و هوای دلپذیر فیروزکوه پناه ببرند.

تنگه واشی یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی فیروزکوه است که طبیعت زیبا و خنکای روح نواز آن باعث شده تا در فصل تابستان همواره مملو از جمعیت باشد. چشمه آبگرم آمده یکی دیگر از تماشای های پرطرفدار این شهر کوهستانی زیبا است. فیروزکوه در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریا واقع شده است و برای اقامت شبانه در این شهر باید افت محسوس دمای شبانه حتی در گرم ترین فصل سال را در نظر داشت.

شهر کُرد کوی؛ استان گلستان

یکی از برترین نقاطی که برای سفر تابستانی می توان در نظر داشت و در آن با تعدادی از خنک ترین شهرهای ایران آشنا شد، شهر کرد کوی در غرب استان گلستان است. این شهر تعدادی از زیباترین و بکرترین منطقه ها طبیعی و حفاظت شده کشور را در خود جای داده است که مهم ترین آن ها، دهکده توریستی دنیا نما است. این منطقه بکر بخاطر هوای معتدل و چشم اندازهایی بدیع و حیرت انگیز، در فصل تابستان توریستان بسیاری را به خود می خواند.

از دیگر منطقه ها زیبای کرد کوی می توان به دهکده های ییلاقی دراز نو و یزدان نو، پارک جنگلی کرد کوی و آبشارهای دو آب و هفت طبقه اشاره نمود. کرد کوی بعلت دسترسی بسیار خوبی که منطقه ها تماشای و ییلاقی استان گلستان دارد، یکی از برترین شهرهای کشور برای تجربه یک سفر تابستانی بیاد ماندنی است.

چمِستان: شهرستان نور، استان مازندران

چمستان یکی از زیباترین منطقه ها شمالی کشور با طبیعتی بکر و خیره نماینده است که در جنوب شهرستان نور و در کوهپایه های البرز واقع شده است. آسمان پاک و چشم اندازهای وسیع که در بعضی اوقات روز در مه و ابر پوشیده شده اند یکی از اصلی ترین مشخصه های این منطقه زیبا است. این بخش توریستی، مقصد محبوب بسیاری از توریستان تابستانی است.

چمستان جاذبه های طبیعی و تفریحی فراوانی دارد. مهم ترین این نقاط تماشای عبارتند از: روستای بکر و زیبای لاویج و چشمه آبگرم آن، روستای ییلاقی گزناسرا، ییلاق تماشای جوربند و چشمه های آب معدنی آن، پارک جنگلی کشپل و چشمه های آن، جنگل هیرکانی واز و دریاچه تفریحی و زیبای الیمالات. با این مجموعه بکر و شگفت انگیز، چمستان شما را از جستجوی بیشتر به منظور یافتن خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان، بی احتیاج می نماید.

شهرستان سرعین؛ استان اردبیل

سرعین یکی از مهم ترین شهرهای توریستی ایران است که در غرب استان اردبیل قرار گرفته و حدود سی کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد. این شهر زیبا که در ارتفاع حدود 1600 متری از سطح دریا واقع شده است؛ بعلت چشمه های آبگرم خود معروفیت دنیای یافته است. اما باید در نظر داشت که چشمه های آبگرم تنها یکی از جاذبه های توریستی سرعین است. قرار گرفتن این شهر در دامنه های سبلان، هوای خنک تابستانی و طبیعت سرسبز و تماشای، از مهم ترین دلایل تبدیل شدن سرعین به یکی از مهم ترین مقاصد توریستی ایران در فصل تابستان است.

از میان چشمه های آبگرم مختلف این شهر می توان به گاومیش گَلی، بَش باجیلار، رویال پارک و مجتمع آب درمانی مدرن شهر آفتاب اشاره نمود. سرعین جاذبه های طبیعی فراوان و زیبایی دارد که مشهورترین آن ها عبارتند از: پیست اسکی و تله سیژ آلوارس، روستای منزل و آبشار گورگور. وجود بیش از دویست هتل و مجتمع اقامتی به همراه مراکز خرید و بازار سنتی، از سرعین یک شهر توریستی مجذوب کننده ساخته که بعنوان یکی از خنک ترین شهرهای ایران، مقصد سفرهای تابستانی مسافران بسیاری است.

روستای کندوان: شهرستان اسکو، استان آذربایجان غربی

یکی از برترین منطقه ها کشور برای سفرهای تابستانی، خطه زیبای آذربایجان است. این منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا، مجموعه بزرگ و بی مانندی از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران را در خود جای داده است که روستای کندوان، نمونه کامل و اعلای آن است. کندوان بعنوان یکی از مهم ترین آثار ملی ایران بخاطر معماری معروف به کله قندی بناها و خانه های سنگی خود؛ معروفیتی دنیای دارد.

این روستای زیبا با قدمتی هفت هزار ساله، سالانه پذیرای بیش از سیصد هزار توریست است. معماری حیرت انگیز در کنار هوای مطبوع و طبیعت منحصر بفرد کندوان، برای مسافرانی که استان آذربایجان شرقی را برای سفر تابستانی انتخاب نموده اند؛ خاطرات ماندگاری رقم خواهد زد.

خرّم آباد؛ استان لرستان

خرم آباد و استان لرستان بدون شک یکی از زیباترین منطقه ها ایران با آب و هوایی معتدل و مطبوع در فصل تابستان است. این سرزمین باستانی و تماشای که در کوهپایه های زاگرس ودر ارتفاع حدود 1500 متری از سطح دریا واقع شده، همه ساله پذیرای توریستان بسیاری از نقاط مختلف کشور است. خرم آباد تماشای های تاریخی فراوانی دارد که مهم ترین آن ها قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، دژ شاپوری، گرداب سنگی، حمام گپ و پل صفوی است.

نکته مهم در خصوص خرم آباد واقع شدن آن در قلب سرزمین آبشارهای ایران، استان لرستان است. در گرمای تابستان می توان با سفر به طبیعت بکر و بی بدیل لرستان از هوای خنک و سرد کوهپایه های زاگرس لذت برد و از خنک ترین شهرهای ایران تماشا کرد. آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار گریت، پارک جنگلی شورآب، دره شیزر، طبیعت جادویی مخمل کوه و البته دریاچه گهر در ارتفاعات اشترانکوه واقع در شهرستان درود؛ تنها بخشی از تماشای هایی است که با سفر به خرم آباد و استان لرستان با آن ها آشنا خواهید شد.

سخن خاتمهی

در خاتمه توجه شما را به این موضوع جلب می کنیم که با وجود قرارگیری ایران در یکی از گرم ترین نقاط زمین؛ شهرها و روستاهای فراوانی وجود دارند که برای یک سفر تابستانی، گزینه ای ایده آل باشند. در انتخاب خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان، شهرهای دیگری را هم می توان در نظر گرفت، از جمله: همدان، زنجان، بجنورد و بسیاری از شهرهای شمالی واقع در دامنه های البرز. نکته حائز اهمیت دیگر در لیست این است که با سفر به هر یک از شهرها، امکان سیاحت در منطقه وسیعی از شهرها، روستاها و جاذبه های طبیعی نزدیک به شهر نام برده وجود دارد.

منبع: الی گشت

به "10 مورد از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید