تارا بخریم یا رانا؟

به گزارش وبلاگ منصوری، خبرنگاران- رانا پلاس و تارا تنها سواری های به جای مانده در اولین مرحله سامانه یکپارچه بین محصولات ایرانخودرو هستند. با شروع امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه برای آن دسته از متقاضیانی که موعد تحولشان به 1403 موکول شده، حالا ایرانخودرو درکنار رانا پلاس هر دو نسخه دنده ای و اتوماتیک تارا را به جای سایر محصولاتش که ظرفیت فروش آنها تکمیل شده به خریداران پیشنهاد داده است. مدل هایی که بین 95 تا 110 درصد کمتر از بازار آزاد در سامانه یکپارچه عرضه می شوند و از حیث فنی مهمترین تفاوتشان در موتور های TU5 و TU5 پلاس خلاصه می گردد.

تارا بخریم یا رانا؟

قیمت تارا و رانا در کارخانه چقدر است؟

به گزارش وبلاگ منصوری، تارا اتوماتیک دومین محصول گران قیمت ایرانخودرو در کارخانه است. بعد از ماجرای افزایش قیمت محصولات داخلی در کارخانه، ایرانخودرو قیمت کارخانه ای تارا اتوماتیک را با احتساب همه هزینه های جانبی مثل عوارض و شماره گذاری و ... 490 میلیون و تقریبا 500 هزار تومان گفت که این عدد بین همه خودرو های داخلی فقط از قیمت دنا پلاس اتوماتیک کمتر است. نسخه دنده ای تارا که یکی دیگر از گزینه های به جای مانده برای متقاضیان پیش فروش خودرو در این مرحله محسوب می گردد، در کارخانه چیزی نزدیک 393 میلیون تومان ارزش دارد. آن طرف ماجرا رانا پلاس را باید یکی از مقرون به صرفه ترین محصولات ایرانخودرو در کارخانه بدانیم. از این به بعد رانا پلاس 305 میلیون تومان در کارخانه فروخته می گردد که البته این عدد درمقایسه با قیمت قبلی رانا پلاس در کارخانه 42 درصد بیشتر است.

قیمت تارا و رانا در بازار آزاد چقدر است؟

قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد از مرز یک میلیارد عبور نموده است. الان که در نیمه ابتدایی اردیبهشت هستیم سایت های تخصصی خودرو قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد را یک میلیارد و 40 میلیون تومان اعلام می نمایند. البته وقتی سراغ آگهی ها می رویم، در عمل فروشنده هایی هستند که بابت تارا اتوماتیک ارقام بالاتری را پیشنهاد می دهند، اما اگر همان عدد یک میلیارد و 40 میلیون را ملاک قرار بدهیم، آنوقت تفاوت قیمت تارا اتوماتیک در کارخانه و بازار به حدود 110 درصد می رسد. تارا دنده ای هم که قبل از عید کمتر حدود 700 میلیون تومان قیمت داشت، حالا با گذشت تقریبا 40 روز از سال نو، معادل 835 میلیون تومان دست به دست می گردد و باید تفاوت قیمت این یکی را بین کارخانه و بازار چیزی نزدیک همان 110 درصد محاسبه کنیم. رانا پلاس، اما همانطور که در کارخانه جزو مقرون به صرفه ترین گزینه هاست، در بازار آزاد هم با قیمت تقریبی 600 میلیون معامله می گردد تا اینجا هم جزو مقرون به صرفه ترین محصولات ایرانخودرو باشد. به این ترتیب تفاوت قیمت رانا در کارخانه و بازار کمتر از 100 محاسبه می گردد و فعلا حدود 95 درصد است.

مقایسه مشخصات فنی تارا و رانا

تفاوت مشخصات فنی رانا پلاس و تارا در موتور های TU5 و TU5 پلاس خلاصه می گردد. اساسا با دست کاری که خود ایرانخودرو روی موتور قدیمی TU5 انجام داده، عملکرد موتور TU5 پلاس تاحدودی بهتر شده است. طوری که موتور تارا دنده ای و تارا اتوماتیک می تواند نهایتا 144 نیو تن متر گشتاور خروجی و نیرویی معادل 113 اسب بخار فراوری کند درحالی که حداکثر گشتاور خروجی و توان موتور رانا پلاس به ترتیب 142 نیو تن متر و 105 اسب بخار خواهد بود. حجم موتور تارا و رانا 1.6 لیتر است و راننده هر دو خودرو می توانند نهایتا با سرعت 190 کیلومتر بر ساعت حرکت نمایند. از طرفی مقایسه فنی رانا و تارا نشان می دهد تارا از نظر مصرف سوخت اشتهای بیشتری دارد و نسخه های دنده ای و اتوماتیک آن به ازای هر 100 کیلومتر به ترتیب 7.1 و 7.3 لیتر می سوزانند درحالی که مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس 6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. حجم باک 50 لیتری را هم باید نقطه مشترک بعدی تارا و راناپلاسی بدانیم که آخرین گزینه های به جای مانده متقاضیان اولین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه هستند.

مقایسه رانا و تارا در یک نگاه

مشخصات فنی

رانا پلاس

تارا دند ه ای

تارا اتوماتیک

پیشرانه

چهار سیلندر TU5

چهار سیلندر TU5 پلاس

چهار سیلند TU5 پلاس

حجم موتور

1.6 لیتر

1.6 لیتر

1.6 لیتر

حداکثر گشتاور خروجی

142 نیوتن متر

144 نیوتن متر

144 نیوتن متر

حداکثر توان خروجی

105 اسب بخار

113 اسب بخار

113 اسب بخار

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

190 کیلومتر بر ساعت

190 کیلومتر بر ساعت

شتاب

12 ثانیه

12.5 ثانیه

12.5 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر در 100کیلومتر

7.1 لیتر در 100کیلومتر

7.3 لیتر در 100کیلومتر

قیمت کارخانه

305 میلیون تومان

393 میلیون تومان

490 میلیون تومان

قیمت بازار

600 میلیون تومان

835 میلیون تومان

یک میلیارد و 40 میلیون

تفاوت قیمت

95 درصد

110 درصد

110 درصد

منبع: فرارو

به "تارا بخریم یا رانا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارا بخریم یا رانا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید