دو آزمایشگاه علوم پزشکی اهواز آماده پذیرش بیماران مشکوک به کرونا

به گزارش وبلاگ منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:همکاران ما در حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مسئولیت تجهیز آزمایشگاه ویروس شناسی را به عهده گرفته اند و دو آزمایشگاه ویروس شناسی آماده پذیرش این بیماران هستند.

دو آزمایشگاه علوم پزشکی اهواز آماده پذیرش بیماران مشکوک به کرونا

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ منصوری، فرهاد ابول نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد کرونا ویروس گفت: به محض گزارش مواردی از بیماری حاد تنفسی ناشی از کروناویروس در کشور، همه اقدامات لازم، علامت هشدار و شرایط نارنجی در سطح کشور برقرار شده است. پیش از گزارش موارد ابتلا به کروناویروس در کشور، اتباع چینی در مبادی ورودی هنگام ورود به ایران، افرادی که به چین سفر نموده بودند یا اتباع چینی شاغل در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها آنالیز می شدند، اما با گزارش ورود این ویروس به کشور، شرایط تغییر کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه نمود: با توجه به اینکه افرادی که به کروناویروس مبتلا شده اند، به چین سفر ننموده بودند و در ایران نیز با تبعه چینی برخورد ننموده بودند، احتمال بر این شد که ذرات آلوده وارد کشور شده و افرادی به این ویروس مبتلا شده اند.

ابول نژادیان ادامه داد: پس از آن مقرر شد با توجه به شرایط مطرح شده در هر استان، تمهیداتی اندیشیده گردد تا در صورت گزارش موردی از ابتلا به کروناویروس، بیمارستان های مشخص تعریف شوند. وظیفه این بیمارستان ها این است که موارد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا یا کروناویروس را پایش نمایند. در این راستا، بیمارستان رازی اهواز در خوزستان به عنوان بیمارستان مشخص مشخص شده است. در بیمارستان های شهرستان ها نیز بخش هایی به عنوان مشخص برای پذیرش بیماران مشکوک به آنفلوآنزای نوع B و کرونا پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه چهار دستگاه آمبولانس نیز برای انتقال بیماران مشکوک به بیمارستان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: باید توجه کرد که برای انتقال بیمار مشکوک به آنفلوآنزای نوع B یا کرونا ویروس به مراکز درمانی نباید سراغ آمبولانس خصوصی رفت.

ابول نژادیان گفت: ما برای ایجاد اطمینان بیشتر، آمبولانس های جداگانه ای در نظر گرفته ایم و اگر بیمار مشکوکی با این آمبولانس ها منتقل گردد، آمبولانس در همان بیمارستان رازی گندزدایی و سپس خارج می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام نمود: در شهرستان ها نیز آمبولانس جداگانه برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده و با اولین بیمار مشکوکی که این آمبولانس ها به بیمارستان رازی اهواز منتقل می نمایند، آمبولانس از چرخه فوریت های پزشکی بیمارستان خارج و گندزایی می گردد و تا انتها شرایط اضطراری، هیچ بیمار دیگری با این آمبولانس به مراکز درمانی منتقل نمی گردد. همه این اقدامات برای اطمینان از پیشگیری از انتشار این ویروس است.

وی با بیان اینکه بعضی اعمال جراحی الکتیو در بیمارستان ها لغو شده اند تا تردد به بیمارستان ها کاهش یابد، گفت: درمانگاه های شلوغ نیز تعطیل شده اند؛ مثلا درمانگاه چشم پزشکی بیمارستان امام اهواز به حالت تعطیل درآمده است و اعلام نموده ایم تنها موارد اورژانسی به درمانگاه مراجعه نمایند، زیرا تجمع بیماران در این درمانگاه زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز توضیح داد: تعداد پزشکان در اورژانس های بیمارستان ها افزایش یافته است تا تجمع مردم کاهش یابد، زیرا اگر بیماری سرفه کند و موارد بهداشتی را رعایت نکند، می تواند منبع آلودگی باشد. بخش های ICU بیمارستان ها نیز تجهیز شده اند.

وی گفت: در حوزه آموزش نیز آموزش های لازم به پرسنل داده شده و پیغام هایی در فضای مجازی منتشر شده است تا اطمینان بخشی و آرامش مردم حاصل گردد و روش های پیشگیری و رعایت بهداشت فردی نیز آموزش داده شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد: همکاران ما در حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مسئولیت تجهیز آزمایشگاه ویروس شناسی را نیز به عهده گرفته اند و دو آزمایشگاه ویروس شناسی آماده پذیرش این بیماران هستند.

ابول نژادیان ادامه داد: از بیماران مشکوک به ابتلا به کروناویروس، دو نوع آزمایش اخذ می گردد که یکی از این نمونه ها برای آنالیز کروناویروس و دیگری نیز برای تشخیص آنفلوآنزای نوع B. است. در صورتی که مورد ابتلا به آنفلوآنزا مثبت باشد، بیمار از ایزوله و قرنطینه خارج می گردد. خوشبختانه تا به امروز هیچ مورد مثبتی از ابتلا به بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس گزارش نشده است.

وی با اشاره به تشابه علائم آنفلوآنزا نوع B. و کووید-19 (بیماری ناشی از ویروس کرونا) توضیح داد: سرفه، تب، تنگی نفس و ضعف عضلانی، از علائم آنفلوآنزای نوع B. و بیماری کرونا هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا پیش از انتشار کروناویروس، بیماران دارای این علائم، مبتلا به آنفلوآنزای نوع B. محسوب می شدند، اما اکنون با توجه به اینکه ویروس کرونا وارد کشور شده، برای احتیاط همه افرادی که این علائم را دارند، آنالیز می شوند؛ بنابراین اگر عنوان کنیم که فردی مشکوک به کرونا است، به معنی ابتلای فرد به ویروس نیست بلکه ممکن است مبتلا به آنفلوآنزا نوع B باشد.

ابول نژادیان با بیان اینکه قدرت انتشار کروناویروس بسیار زیاد است، اعلام کرد: این ویروس تا 9 روز می تواند زنده بماند، در حالی که سایر ویروس ها زمانی که از بدن خارج می شوند، تا مدت کوتاهی زنده می مانند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر لزوم آرام سازی شرایط، گفت: نباید موجب تشویش مردم شویم. مردم به آرامش روانی احتیاج دارند و حتما در صورت گزارش مورد مثبت ابتلا به کرونا ویروس، موضوع اطلاع رسانی خواهد شد و چیزی برای پنهان کردن نداریم.

وی در مورد تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی اعلام کرد: در استانی که آلودگی به این ویروس گزارش نشده، تعطیل کردن موجب مسافرت به استان های دیگر می گردد و در پی این مسافرت ها، ممکن است آلودگی از استان دیگر به خوزستان منتقل گردد.

ابول نژادیان گفت: استانی که به کروناویروس آلوده می گردد، باید قرنطینه گردد نه تعطیل. ما برای اطمینان تنها تجمعات، همایش ها و گردهمایی ها را تا انتها اسفندماه تعطیل نموده ایم، اما برای برطرف دغدغه مردم، مراکز آموزشی نیز تا انتها هفته جاری تعطیل شده است. در شهری که آلودگی وجود ندارد، تعطیل کردن توجیه علمی ندارد.

وی در مورد زمان فروکش این ویروس، اعلام کرد: نمی توانیم بگوییم حد و مرز شیوع این بیماری تا چه زمانی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دو آزمایشگاه علوم پزشکی اهواز آماده پذیرش بیماران مشکوک به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو آزمایشگاه علوم پزشکی اهواز آماده پذیرش بیماران مشکوک به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید