رمزگشایی از خصومت ترامپ باسازمان بهداشت جهانی؛ فرار یا عقده گشایی

به گزارش وبلاگ منصوری، خبرنگاران - گروه بین الملل - رضا عمویی: حدود 72 سال از تأسیس سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل می گذرد، اما این سازمان هیچ زمان به مانند امروز در تمرکز توجهات، نقدها و فشار کاری نبوده است.

رمزگشایی از خصومت ترامپ باسازمان بهداشت جهانی؛ فرار یا عقده گشایی

سازمان بهداشت دنیای در حال حاضر درگیر بحران دنیای همه گیری شیوع ویروس کووید -19 یا کروناست، اما همزمان دولت ترامپ با انتقاد از این سازمان، بودجه یاری مالی به آن را قطع نموده و همکاری هایش با این سازمان را به شدت محدود نموده است.

دولت ترامپ، سازمان بهداشت دنیای را در همه گیری و دنیا گیری ویروس کرونا مقصر می شناسد و تدروس ادهانون، رئیس این سازمان را به عدم شایستگی و فقدان صلاحیت در مقابله با شیوع کرونا متهم نموده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین مدعی شده که سازمان بهداشت دنیای در جریان شیوع کرونا دست به پنهانکاری زده است.

این گونه رویکرد ترامپ و حملات لفظی او به سازمان بهداشت دنیای اگر بی سابقه ندانیم، کم سابقه و حداقل در حال حاضر اقدامی نادر است، تا آنجا که دیگر رهبران سیاسی و حتی متحدان اروپایی و غربی آمریکا از رئیس جمهور این کشور خواسته اند تا در شرایط فعلی متأثر از بحران کرونا، تمرکز خود را بر مقابله با شیوع این ویروس به جای انتقاد از سازمان بهداشت دنیای قرار دهد.

تا کنون در میان رهبران سیاسی، تنها اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا بوده که در موضعی مشابه رئیس جمهور آمریکا درباره میزان شفافیت در عملکرد سازمان بهداشت دنیای ابراز نگرانی نموده است، اما حتی استرالیا نیز به مانند آمریکا بودجه و یاری های مالی به سازمان بهداشت دنیای را تعلیق نکرد.

اما چه شد که به یکباره دولت ترامپ همزمان با شیوع کرونا، سازمان بهداشت دنیای و شخص رئیس آن را به باد انتقاد گرفت و بودجه این سازمان را تعلیق کرد؟

کم کردن بار سنگین نقدها

مدیریت دولت ترامپ در مقابله با کرونا تا کنون با نقدها بسیار گسترده ای در آمریکا روبرو شده و منتقدان ترامپ او را به عدم جدیت کافی و عملکرد مناسب در برابر شیوع کرونا متهم نموده اند. اما واکنش ترامپ نسبت به نقدها علیه او در برابر شیوع کرونا، متهم کردن سازمان بهداشت دنیای است.

ترامپ علت بحرانی شدن شیوع کرونا را عملکرد سازمان دنیای بهداشت می داند و در مقابل دموکرات های آمریکایی نیز این رفتار و انتقاد دونالد ترامپ از سازمان بهداشت دنیای را کوششی برای منحرف کردن اذهان عمومی می دانند. این استدلال دموکرات ها چندان هم عاری از حقیقت نیست، طبیعی است که با تشدید فشارها و نقدها از نحوه عملکرد در برابر شیوع کرونا، حال ترامپ به دنبال مفری برای گریز از این شرایط است و حال دیواری کوتاه تر از سازمان بهداشت دنیای ندیده است.

لذا بخش زیادی از رفتار و نقدها ترامپ علیه سازمان بهداشت دنیای در واقع کوششی از جانب او برای کاستن از سنگینی نقدها در داخل آمریکا علیه مدیریت ناموفق او در مقابله با کرونا است.

فرصتی برای حمله به چین

اما سوی دیگر حملات و نقدها ترامپ از سازمان تجارت دنیای، متهم کردن این سازمان به حمایت از چین است.

ترامپ سازمان بهداشت دنیای را به حمایت از چین متهم می نماید و مدعی شده که این سازمان در ارتباط با نحوه مدیریت و اطلاع رسانی دولت چین درباره بحران کرونا برخورد قاطع نداشته است. کاخ سفید علاوه بر این در ادعاها و حملات خود علیه سازمان بهداشت دنیای مدعی شده که بسیاری از تصمیم های سازمان بهداشت دنیای چین محور است.

با این حال راستی آزمایی اتهامات ضد چینی ترامپ علیه سازمان بهداشت دنیای چندان کار سختی نیست. مراجعه به توئیت های پیشین ترامپ نشان می دهد که او حتی در مقطع ابتدای شیوع کرونا و در زمانی که هنوز شیوع این ویروس به آمریکا نرسیده بود، حتی همسو با سازمان بهداشت دنیای از اقدامات دولت چین در مقابله با کرونا تقدیر نموده است، از جمله پیش تر در توییتی از چین به خاطر کوشش ها و شفافیت در مقابله با ویروس کرونا تشکر نموده بود.

در واقع حملات ترامپ علیه سازمان بهداشت دنیای با طرح اتهام حمایت از چین از زمانی آغاز شد که پای کرونا به آمریکا باز شد و نقدها علیه عملکرد ترامپ بالا گرفت و در این شرایط ترامپ حملات خود علیه سازمان بهداشت دنیای را تشدید کرد. براین اساس نیز بسیاری طرح اتهام چین محوری سازمان بهداشت دنیای را کوشش ترامپ برای انحراف اذهان عمومی عنوان می نمایند.

یک سوی دیگر حملات به چین از سوی کاخ سفید، ریشه در نگرانی رهبران واشنگتن از صندلی چین در نظم پسا کرونایی دارد.

در حال حاضر در میان کشورهای درگیر بحران کرونا، آمریکا دارای بیشترین مبتلایان و بیماران به این ویروس قرار گرفته است و دیگر کشورهای اروپایی نیز پس از آمریکا در صندلی های بعدی بیشترین آمار مبتلایان قرار دارند.

این در حالی است که همزمان چین شرایط بحرانی ناشی از شیوع کرونا را پشت سر گذاشته و شرایط مالی این کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است. در مقابل اما بحران کرونا اقتصاد آمریکا را به شدت به سمت رکود برده است. تأثیرات این بحران به حدی است که شرکت عظیم ساختمان سازی ترامپ نیز به خطر افتاده و فرزندان ترامپ برای نجات آن دست به دامن دویچه بانک شده است.

واقعاً به سختی بتوان اهمیت و شدت اخبار بیکاری چند هفته گذشته در ایالات متحده را نادیده گرفت. گزارش تاریخی اخیر وزارت خزانه داری آمریکا، حاکی از بیکار شدن 6.6 میلیون آمریکایی و درخواست آنها برای دریافت تسهیلات بیکاری است و به نظر می رسد که احتمالاً طی چند هفته اخیر مشاغل آمریکا به اندازه کل دوران رکود عظیم مالی سال های 2007 تا 2009 از دست رفته است و شرایط قرار است از این هم بدتر گردد، خیلی بدتر.

شرایط در کشورهای اروپایی نیز چندان امیدوار نماینده نیست و بیشتر کشورهای عظیم اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا متحمل هزینه های گسترده مالی و مالی در پی شیوع کرونا شده اند.

در عین حال تأثیرات مالی کرونا در آمریکا و اروپا به دیگر حوزه های سیاسی و امنیتی نیز کشیده خواهد شد و تردیدی در این نیست که دنیا پس از کرونا به دلیل تأثیرات ژرف مالی و سیاسی خود متفاوت از قبل خواهد بود.

تأثیرات مالی کرونا در آمریکا که تا کنون بسیار گسترده بوده است، نظم بین المللی پساکرونایی را دچار دگرگونی خواهد نمود و این نظم دگرگون شده پسا کرونایی خواسته یا ناخواسته با تغییر صندلی بازیگران بین المللی به ویژه چین و آمریکا روبرو خواهد شد و این موضوعی نیست که مطلوب رهبران واشنگتن باشد.

در شرایط فعلی نیز حملات واشنگتن علیه پکن در جریان شیوع کرونا گویا مقدمه چینی و ایجاد زمینه لازم برای تغییر مبادلات و تعاملات آمریکا و چین در دوران پساکرونا است.

در شرایطی که بحران کرونا همچنان به خاتمه نرسیده، سیاستمداران آمریکایی به فکر تحریم چین به بهانه شیوع کرونا هستند و دیگر رهبران غربی و اروپایی خواهان تحقیقات مستقل درباره منشأ شیوع کرونا و بعضی اقدامات قهری علیه پکن شده اند. تعیین است که این گونه جهت گیری سیاستمداران غربی ریشه در نگرانی آنها در تغییر معادلات دوران پسا کرونا دارد و از هم اکنون غرب در کوشش است تا مناسبات جدید خود در دوران پساکرونا را با فشار و نفی صندلی چین دنبال کند. در این شرایط، اتهام زنی دولت ترامپ به سازمان بهداشت دنیای به دلیل حمایت از چین چندان جای تعجب نخواهد داشت. حتی می توان انتظار داشت، آمریکایی ها در مقدمه سازی دوران پساکرونا، دیگر سازمان های دنیای را نیز متهم به چین محوری نمایند و فشارها را بر سازمان های بین المللی برای فاصله دریافت از چین در دوران پسا کرونا را تشدید نمایند.

لذا اتهام چین محوری که آمریکای ترامپ این روزها متوجه سازمان بهداشت دنیای نموده است، بیش از آنکه صندلی این سازمان را هدف قرار دهد، در واقع با هدف فشار بیشتر بر چین و هدف قرار دادن چین صورت می گیرد.

رویکرد نژادپرستانه دولت ترامپ

روی دیگر نقدها رئیس جمهور آمریکا از سازمان بهداشت دنیای و بویژه از شخص رئیس این سازمان، شاید ریشه در نگاه و رویکرد نژادپرستانه دولت ترامپ داشته باشد.

حتی زمانی که ترامپ در ادعاهای خود، تدروس ادهانون، رئیس سازمان بهداشت دنیای را به سوءمدیریت متهم کرد، روز پس از آن، رئیس سازمان بهداشت دنیای در نشست خبری از حملات نژادپرستانه علیه خود پس از سخنان رئیس جمهور آمریکا اطلاع داد و گفت که در میان حملات اجرا شده حتی عده ای او را کاکا سیا خوانده اند. این حملات به طور دقیق پس از نقدها بسیار تند ترامپ صورت گرفت و نشان داد تا چه اندازه حملات و سخنان ترامپ در برانگیختن احساسات نژادپرستانه علیه رئیس سازمان بهداشت دنیای مؤثر بوده است.

در عین حال این برای اولین بار نیست که نگاه نژادپرستانه ترامپ در سخنان و رویکرد او در قبال مسائل مختلف تجلی می یابد. ترامپ اگرچه دولت دموکرات پیش از خود را بارها مورد انتقاد و حملات لفظی قرار داده، اما سخنان نژادپرستانه او تا کنون بسیار بیشتر علیه شخص و اعضای خانواده باراک اوباما به عنوان اولین و آخرین رئیس جمهور رنگین پوست آمریکا تکرار شده است.

حتی پایگاه طبقاتی حامیان ترامپ نیز به ندرت از میان رنگین پوستان است و در مقابل جامعه رنگین پوست آمریکا عمده ترین بخش از مخالفان ترامپ را تشکیل می دهند.

بر همین اساس نیز وقتی ترامپ رئیس سودانی تبار سازمان بهداشت دنیای را در تندترین حملات لفظی به سوءمدیریت متهم می نماید، چندان بعید نیست که این گونه رفتار و ضدیت رئیس جمهور آمریکا با رئیس سازمان بهداشت دنیای ریشه در رویکرد نژادپرستانه او داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "رمزگشایی از خصومت ترامپ باسازمان بهداشت جهانی؛ فرار یا عقده گشایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از خصومت ترامپ باسازمان بهداشت جهانی؛ فرار یا عقده گشایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید