نفس ِزمین چاق شد؛ کرونا باعث کاهش بالای انتشار دی اکسید کربن شد
به گزارش وبلاگ منصوری، تحقیقات نشان می دهد که گازهای حاصل از سوخت فسیلی همچنان در حال افزایش است. محققان و مدافعان محیط زیست امیدوارند که سالانه 10 درصد از رشد این گازها در جو کاهش پیدا کند و این آرزو غیرممکن نیست. حالا با گسترش ویروس کرونا این آرزو در آستانه محقق شدن قرار گرفته است. حدود 6/2 میلیارد نفر در جهان در شرایط قرنطینه هستند و این شرایط ممکن است اثراتی جدی بر محیط زیست بگذارد. یکی از این اثرات کم شدن تولید گازهای حاصل از سوخت های فسیلی است.
با قرنطینه شدن طیبعاً حمل و نقل کاهش پیدا می کند، صنایع کم کار می شوند و در نتیجه تولید گازهای گلخانه ای هم کمتر می شود. حالا در این شرایط با افت تولید دی اکسید کربن در دنیا روبرو هستیم. در ایالات متحده میزان تولید این گاز در سال جاری 6/7 درصد کاهش داشته است، بعد از بروز کرونا در اروپا نیز با کاهشی 58 درصدی نسبت به شرایط قبل از کرونا روبرویم که پدیده ای بی سابقه است. بررسی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هم نشان می دهد که کیفیت هوای کلان شهرها از دهلی گرفته تا پکن و لوس آنجلس از همیشه پاک تر است. هیچ وقت چنین فرصتی وجود نداشته است که چنین آزمایشی با این وسعت درباره اثر انسان ها بر تولید گازهای حاصل از سوخت فسیلی انجام شود.
یک فرصت تکرار نشدنی
در هر حال اثرات کرونا بر محیط زیست در کوتاه مدت هم معین شد. آب برخی کانال ها در ونیز در حال شفاف شدن است چون قایق ها دیگر آب را گل آلود نمی کنند و صدای ترافیک لندن جای خودش را به صدای آواز پرندگان داده است. اما بسیاری از فعالان محیط زیست می گویند برای خوشحالی خیلی زود است. شرایط کرونا همیشگی نخواهد بود و دوباره فعالیت ها از سر گرفته می شود و با شرایطی که بر صنعت و تولید گازهای گلخانه ای حاکم است به این زودی تولید آلودگی ها متوقف نمی شود. اما ارزش علمی این پدیده آنجا است که به دانشمندان فرصت داده تا در شرایطی که آلودگی های کمتری تولید می شوند شرایط اتمسفر و جو را با شرایط زیر نظر داشته باشند و راهکارهای تولید کمتر آلودگی ها را بررسی کنند. نکته مهم این است که شاید هیچ وقت نمی توانستند این شرایط را در شرایط آزمایشگاهی به وجود بیاورند.
اطلاعات رصدخانه ایالت هاوایی نشان می دهد که در ماه مارس تولید گاز دی اکسید کربن حاصل از فعالیت خطوط هوایی 31 درصد کاهش داشته است. این میزان برابر با 28 میلیون تن گاز یا سوخت 6 میلیون ماشین در یک سال است.
ترافیک هوایی دنیای 65 درصد کمتر از زمان مشابه در سال قبل است. در مراکزی دنیای مثل هنگ کنگ، انگلستان و سوئیس این ترافیک تا 90 درصد کمتر شده است. فروش بنزین در آمریکا 48 درصد کاهش داشته است. تقاضای نفت دنیای روزانه 20 میلیون بشکه کمتر شده است. جالب است بدانید که 40 درصد آلودگی های ناشی از دی اکسید کربن محصول سوختن نفت است.
در این باره بخوانید:
اتفاقی که دانشمندان را شگفت زده کرد؛ کرونا باعث سکوت زمین شده است
اپل و گوگل با هم به جنگ کرونا می فرایند
پاکیزگی دوامی نخواهد داشت!
شیوع ویروس کرونا اجلاس های دنیای و مذاکرات محیط زیستی در سراسر دنیا را لغو کرده است. برای مثال قرار بود در جریان این مذاکرات، اروپا تا سال 2050 انتشار دی اکسید کربن را به صفر برساند. حتی برنامه تنظیم آب و هوایی اتحادیه اروپا تا 2030 هم احتمالاً معلق شود. اثرات اقتصادی کرونا می تواند به این سمت وسو حرکت کند که کشورها برای جبران کسری تولید خود و بحران ناشی از کرونا میزان فعالیت های صنعتی خود را بالاتر ببرند و همین می تواند تأثیری به شدت منفی بر محیط زیست بگذارد. فرض هایی وجود دارد که چین برای جبران خسارت کرونا به سمت تأسیس نیروگاه های جدید حرکت کند و آمریکا هم عمل به تعهدات زیست محیطی را به تأخیر بیندازد و این مسئله دور از انتظار نیست.
منبع: فایننشال تایمز
منبع: ایرنا زندگی