کشاورزی ارگانیک در خانه!

به گزارش وبلاگ منصوری، حتما نام کشاورزی ارگانیک به گوش تان خورده است و اطلاعات اندکی در باره آن دارید. اما می دانید چه طور گیاهان خانگی تان را با اصول کشاورزی ارگانیک پرورش دهید؟

کشاورزی ارگانیک در خانه!

داشتن باغچه ای ارگانیک به چه معناست؟ کشاورزی ارگانیک به این معناست که اجازه دهیم شته ها از گیاهان مان تغذیه نمایند و آفات گیاهی از سر و کول آن بالا بروند؟!

جواب کوتاه این است که کشاورزی ارگانیک به معنی استفاد نکردن از مواد شیمیایی کارخانه ای است. حشره کش و کودها. در واقع در کشاورزی ارگانیک ایده آل، مواد غذایی خاک بعد از استفاده دوباره به آن برمی گردد. در این نوع کشاورزی استفاده از کمپوست گیاهی بسیار رایج است. خانواده لگوم ها، که نیتروژن هوا را در خاک تثبیت می نمایند هم بسیار در این نوع کشاورزی محبوب هستند.

منظور از مواد ارگانیک چیست؟

مواد ارگانیک بقایای پوسیده گیاهان و فضولات حیوانات است. که این شامل همه چیزهایی مثل کمپوست، علف های تکه تکه شده، برگ های خشک شده، بقایای حیوانی، آشغال های آشپزخانه و حتی سر ماهی می گردد. این مواد به عنوان ترمیم نماینده خاک عمل می نمایند. اگر در باغچه تان گیاه کاشته اید، این مواد را به عنوان مالچ و پوشش روی سطح خاک قرار دهید اما اگر هنوز اقدام به کاشت گیاهان ننموده اید این بقایای ارگانیک را با خاک مخلوط کنید.

چه چیزهایی درمورد خاک مهم است؟

یکی از ابتدایی ترین اصول کشاورزی ارگانیک این است خاک را تغذیه کن، خاک گیاه را تغذیه خواهد نمود.

خاک های رسی نیتروژن بهتری دارند و آب را هم بیشتر نگه می دارند. اما در برخی مواقع به خاطر همین خاصیت نگهدارندگی آب خاک، به گیاه هوا نمی رسد. خاک های شنی زهکشی خوبی دارند اما به مقداری اصلاح نماینده احتیاج دارند تا به خاکی عالی برای کشاورزی تبدیل شوند. این همان جایی است که مواد ارگانیک به صحنه وارد می شوند! اضافه کردن مواد ارگانیک ساختار خاک را بهبود می بخشد به علاوه که مواد غذایی را هم به آن اضافه می نماید.

چگونه بدون استفاده از مواد شیمیایی آفات را کنترل کنیم؟

کشاورزی ارگانیک به این معنی نیست که مجبور باشید سیب تان را با کرم ها تقسیم کنید! اما احتمال اینکه محصول کمتری در مقایسه با حالت معمول به دست آورید، بسیار زیاد است. در این نوع کشاورزی اولین خط دفاعی شما باید کنترل و زیر نظر گرفتن گیاه باشد. چند وقت یک بار گیاه را آنالیز کنید تا مطمئن شوید اثری از آفات و بیماری ها بر روی آن وجود ندارد، و در صورت وجود مشکل بتوانید سریعا دست به کار شوید. یادتان باشد هر حشره ای که روی گیاه دیدید لزوما دشمن گیاه تان نیست!

- حشره کش های ارگانیک فراوانی وجود دارند اما قبل از استفاده از آنها مطمئن شوید که مسئله ای در گیاه وجود دارد و آن مشکل را به خوبی تشخیص داده اید. این را هم در نظر بگیرید که اگر آسیب اندکی به گیاه برسد باز هم گیاه تان زنده می ماند پس تا مجبور نشده اید اقدامی نکنید. طرز تهیه چند آفت کش ارگانیک ساده در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده، از آنها بهره ببرید.

- در نظر داشته باشید اگر بیماری به گیاه تان حمله نموده اغلب به دلیل ضعف گیاه و استرس هایی است که به آن وارد می گردد. پس ابتدا قبل از هر کاری گیاه را تقویت کنید. می توانید به خاک کمی کمپوست اضافه کنید یا از کودهای حیوانی برای تغذیه گیاه تان بهره ببرید. آبیاری را هم منظم انجام دهید تا به گیاهان استرس خشکی وارد نگردد.

- کاشت گیاهان به صورت در هم به کاهش آفات یاری شایانی می نماید. اگر تمام باغچه یا قسمتی از آن را با یک گیاه خاص پر کنید، آفتی که از آن گیاه تغذیه می نماید با وارد شدن به باغچه شما با حجم زیادی از مواد غذایی رو به رو می گردد و سریع جمعیتش افزایش پیدا می نماید. اما در کاشت مخلوط گیاهان این اتفاق نمی افتد.

چه موارد دیگری در کشاورزی ارگانیک مهم است؟

- گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط منطقه شما آدابته هستند.

- مالچ پاشی بستر کشت فواید زیادی دارد، باعث کنترل علف های هرز می گردد، آب را در خود نگه می دارد، دمای خاک را متعادل می نماید و خاک را تغذیه می نماید.

منبع: فوت و فن

به "کشاورزی ارگانیک در خانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی ارگانیک در خانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید