جزییات دخل و خرج دولت در سال آینده ، مجموع درآمدهای دولت در بودجه سال آینده چقدر است؟

به گزارش وبلاگ منصوری، در لایحه بودجه سال آینده درآمدها و هزینه های دولت در بخش های مختلف معین شده است که نهایتا بیش از 476 هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی آن منفی است.

جزییات دخل و خرج دولت در سال آینده ، مجموع درآمدهای دولت در بودجه سال آینده چقدر است؟

به گزارش وبلاگ منصوری، لایحه بودجه سال 1402 روز گذشته به وسیله رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که با رقمی معادل 5261 هزار میلیارد تومان بسته شد. در این لایحه بودجه مجموع منابع و مصارف و عایدیها و هزینه های دولت در سال آینده به طور خلاصه به تفکیک مورد اشاره قرار گرفته است که در زیر به مهم ترین بخش های آن اشاره خواهیم کرد.

مجموع عایدیهای دولت در لایحه بودجه سال آینده بیش از 978 هزار میلیارد تومان است که در بخش های مختلف به آن اشاره شده است. البته هزینه های دولت نیز در هفت فصل مختلف به 1454 هزار میلیارد تومان می رسد.

مهم ترین منابع عایدیی دولت شامل منابع حاصل از فروش نفت، مالیات، اوراق، واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و عایدیهای حاصل از فروش کالا و خدمات و واگذاری شرکت های دولتی یا همان خصوصی سازی است. البته در جدول خلاصه عایدیها و هزینه های دولت در لایحه بودجه به منابع حاصل از فروش نفت اشاره ای نشده است.

دولت در سال آینده پیش بینی نموده که بالغ بر 603 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی به دست آورد و از محل اخذ مالیات بتواند عایدیهای خود را به اندازه 838 هزار میلیارد تومان افزایش دهد. بعلاوه برای واگذاری اوراق 185 هزار میلیارد تومان، واگذاری اموال منقول و غیرمنقول 107 هزار میلیارد تومان، ارائه کالا و خدمات 26 هزار میلیارد تومان و واگذاری شرکت های دولتی (خصوصی سازی) 106 هزار میلیارد تومان عایدی کسب کند.

البته عایدیهای دولت منابع دیگری مانند جرائم و خسارات و سایر عایدیهای متفرقه دارد که به تفصیل در لایحه بودجه به آن پرداخته شده است و دومین بخش مهم بودجه به هزینه های دولت در سال آینده اختصاص دارد که در جدول شماره دو ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 مجموع این هزینه ها به بیش از 1454 میلیارد تومان رسیده است.

دولت در این زمینه بیش از 405 هزار میلیارد تومان برای جبران خدمات کارکنان یا همان حقوق و دستمزد در نظر گرفته است که البته این تنها بخشی از هزینه های جاری دولت در سال آینده است و تنها منبع برای جبران خدمت کارکنان این ردیف اعتباری نیست و دولت از ردیف های اعتباری دیگر برای پرداخت حقوق و دستمزد استفاده می نماید.

پرداخت انواع یارانه های نقدی و معیشتی، یارانه دارو و یارانه نان بیش از 440 هزار میلیارد تومان برای دولت آب می خورد بعلاوه هزینه های عمرانی یا همان طرح های تملک دارایی های سرمایه ای بیش از 327 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و دولت در بخش های دیگر از جمله سلامت، آموزش و یاری به سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور به ترتیب 181 هزار میلیارد تومان، 284 هزار میلیارد تومان، 126هزار میلیارد تومان هزینه برآورد نموده است.

البته هزینه های دولت در سایر فصل ها از جمله یاری های بلاعوض، استفاده از کالاها و خدمات، رفاه اجتماعی، هزینه های اموال و دارایی و سایر هزینه ها نیز تعریف می گردد که به صورت مفصل در لایحه بودجه سال آینده مورد آنالیز قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "جزییات دخل و خرج دولت در سال آینده ، مجموع درآمدهای دولت در بودجه سال آینده چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات دخل و خرج دولت در سال آینده ، مجموع درآمدهای دولت در بودجه سال آینده چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید