سهام دولتی در بورس روی میز فروش ، جزئیات و نحوه واگذاری سهام شرکت های دولتی

به گزارش وبلاگ منصوری، شورای بورس ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد. آن طور که رئیس سازمان بورس خبر داده قرار است در مرحله اول سهام این شرکت های دولتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری به عموم مردم واگذار شود.

سهام دولتی در بورس روی میز فروش ، جزئیات و نحوه واگذاری سهام شرکت های دولتی

وبلاگ منصوری - بهزاد رنجبر: دولتی بودن بخش زیادی از سهام شرکت های پذیرفته شده بورس و فرابورس عموما مورد انتقاد فعالان بازار سرمایه است به طوری که برخی فعالان مالی، بازار سرمایه ایران را متکی به دولت می دانند آن ها با این استدلال که چون دولت سهام بخش زیادی از شرکت های بورس را در اختیار دارد؛ می گویند دولت و زیرمجموعه هایش بازیگر اصلی بورس هستند. البته هنوز هیچ برآورد دقیقی در مورد این ادعا وجود ندارد در نتیجه معلوم نیست از مجموع 2500 هزار میلیارد تومان(160 میلیارد دلار) سهامی که در بازار سرمایه عرضه شده؛ چه میزان آن به دولت تعلق دارد اما رئیس سابق سازمان بورس سال ها پیش در جریان یک نشست خبری سهم دولت و نهاد های شبه دولتی را از مجموع کل سهام منتشر شده در بازار سرمایه 60 درصد ارزیابی کرده بود. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد در حال حاضر بخش زیادی از سهام پالایشگاه ها، شرکت های خودروسازی، بانک ها، شرکت های فعال در گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و معادن در اختیار دولت است. همین موضوع به عاملی تبدیل شده که بسکمک از سرمایه گذاران، بازار سهام ایران را به صورت واقعی خصوصی نمی دانند و معتقدند بازار سرمایه ماهیت دولتی دارد.

در چنین شرایطی شورای بورس تصمیم گرفته سهام دولت در شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عموم مردم واگذار شود. البته این تصمیم را باید هیات دولت تایید کند با این حال به نظر می رسد هدف اصلی از اجرای چنین تصمیمی اولا کمک به تامین مالی دولت است و دوم این که تلاش برای رقیق تر کردن بازار سهام است که از اردیبهشت سال 97 تا به امروز بدون انقطاع رشد کرده و زمینه نگرانی متولیان بازار سرمایه را به وجود آورده است. در صورت عرضه سهام شرکت های دولتی، بخشی از نقدینگی موجود در بازار جذب این سهام خواهد شد و بازار سهام به تعادل می رسد از سوی دیگر منابع مالی مناسبی برای دولت، که با کسری بودجه روبرو است، تامین می شود.

  • قرار است چه کاری انجام شود

آن طور که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده داده در صورت تصویب طرح اولیه شورای بورس در هیات دولت، ابتدا سهام همه شرکت های دولتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری تجمیع می شود و بر اساس کد ملی در قالب واحد های این صندوق ها به هریک از ایرانی ها اختصاص می یابد و در مرحله بعد چنانچه بخشی از واحد های این صندوق ها فروخته نشود سهام شرکت های دولتی به صورت انفرادی یا تک سهم به عموم مردم فروخته شود. البته شورای بورس هنوز به طور جزئی تر تصویب نکرده که قرار است چند صندوق تشکیل شود و این سهام به چه تعداد ایرانی اختصاص می یابد.

در صورت اجرای این طرح بسکمک از مردم از طریق صندوق های سرمایه گذاری، سهامدار شرکت های دولتی می شوند و دولت نیز از ترکیب سهامداری شرکت ها خارج خواهد شد. مزیت صندوق های سرمایه گذاری برای مردم این است که اولا مدیریت این صندوق ها برعهده متخصصان حرفه ای است و دوم این که واحد های این صندوق ها خود نوعی سبد سهام است که ریسک سرمایه گذاری در بورس را کاهش می دهد. اجرای این طرح در صورت تصویب در دولت می تواند به معیشت خانواده ای ایرانی کمک کند. در آمریکا 80 درصد مردم از طریق صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی در وال استریت سهامدارند و سالانه بخشی از منافع بورس های آمریکا به عموم مردم اختصاص می یابد.

  • جزئیات تصمیم شورای بورس

شورای بورس در جلسه یازدهم فروردین ماه، ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد. این مصوبه را شانزدهم فروردین ماه وزیر اقتصاد به معاون اول رییس جمهوری تقدیم کرد.

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهاداردراین باره گفت: شورای بورس ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت های بورسی و فرابورسی را تصویب کرد. او اضافه کرد: بر اساس این ساز و کار تمام سهام شرکت های دولتی بورس و فرابورس در 2 نوبت و با تخفیف 20 تا 25 درصدی به عموم مردم عرضه می شود.

محمدی تاکیدکرد: در نوبت اول، سهام دولت در شرکت های بورس در قالب واحد صندوق های قابل معامله عرضه و در صورت باقی ماندن، در نوبت دوم به شکل تک سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) به هر کدملی ایرانی واگذار می شود. رئیس سازمان بورس اضافه کرد: اطلاعات تکمیلی این ساز و کار پس از تصویب در هیات محترم وزیران در قالب برنامه ای تبیینی به اطلاع عموم می رسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سهام دولتی در بورس روی میز فروش ، جزئیات و نحوه واگذاری سهام شرکت های دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهام دولتی در بورس روی میز فروش ، جزئیات و نحوه واگذاری سهام شرکت های دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید