ادبیات

فال حافظ امروز پنجشنبه 18 اسفندماه 1401؛ کارهایت را در خَفا انجام بده!

در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما به جای مانده است. در ادامه فال حافظ مخصوص روز 18 اسفند از نظر خوانندگان محترم می گذرد. فال به حافظ 18 اسفندماه را بخوانید.

18 اسفند 1401

بازدید 3 هزار گردشگر از خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث

خبرگزاری مهر/ براساس آخرین آمار منتشر شده، بازدید 3 هزار توریست از خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث صورت گرفت.

23 خرداد 1401

در سفر به کیش از کدام جاهای دیدنی بازدید کنیم؟

سفر به جزیره کیش برای همه ما مجذوب کننده و لذت بخش است. همه ما دوست داریم به این جزیره سفر کنیم و از جاهای دیدنی آن بازدید کنیم. مکان های دیدنی بسیاری در این جزیره وجود دارد که از جمله آن ها می توان به خانه مردم شناسی بومیان، درخت سبز کیش، شهر باستانی حریره...

22 فروردین 1401

درگذشت جولی اسکات میثمی در سکوت خبری

جولی اسکات میثمی، استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران 17 مهرماه در 84 سالگی و در سکوت خبری در آمریکا درگذشت.

9 اسفند 1400

تداوم خدمات پست کتاب در انتظار نشست با خانه کتاب

بابک افروز، مدیرکل بازار یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست در گفت و گو با خبرنگاران ، درباره قرار داد همکاری شرکت ملی پست با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان نمود: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، مطابق دوره های قبل، با انتها مهلت قرار داد، قرار...

2 آذر 1400

خوارزمی، ابوعبدالله محمدبن احمدبن یوسف

از زندگی خوارزمی جز آن [میزان] که گه گاه خود از اطلاعات زندگینامگی اش می دهد، چیزی نمی دانیم. او را نباید با محمدبن موسی خوارزمی ریاضیدان و با ابوبکر خوارزمی دبیر (و. 372 هـ ش) اشتباه گرفت. این خوارزمی کتابی با

27 مهر 1400

فرصت سوزی از این بزرگ تر؟

او مربیگری نمی کند، با تلویزیون حرف نمی زند و تنها در فواصل زمانی طولانی، گاهی با رسانه ها گفت وگوهایی دارد. انگار همه سهم فوتبال ایران از مهم ترین و بین المللی ترین سرمایه اش همین است. فرصت سوزی از این بزرگ تر؟

14 مهر 1400

نولان؛ روایتگر زمان های معکوس

کریستوفر نولان شیفته فیلم های ژانر نوآر است. در فیلم های تعقیب و به یاد بیار می توان ریشه های این ژانر را یافت که دغدغه های نولان در آن مشهود است. او علاقه بسیاری دارد که زمان را به چالش بکشد و با آن بازی کند و همه چیز را به هم بریزد.

31 تیر 1400

گویش اِسترآبادی، میراث ناملموسی بازمانده از فارسی میانه

در استان گلستان به تبع حضور اقوام مختلف، با گویش های متعددی روبرو هستیم که هریک ویژگی های منحصربه فردی دارد، از جمله گویش اِسترآبادی (گرگانی) که در شهر گرگان و تعدادی از روستاهای اطراف به آن تکلم می گردد. پس از آنالیز سیر تاریخی زبان های ایرانی، می توان...

12 اردیبهشت 1400

پویش بهار موعود برگزار می شود خبرنگاران

محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آغاز سال 1400 و به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، پویش تک بیت و دوبیتی های بهاری و مهدوی را با عنوان بهار موعود برگزار می کند.

30 فروردین 1400

میراث فرهنگی ناملموس، هویت بخش تمدن ها

بخشی از دارایی های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان ها یا امور هنری هستند با این حال بخش های زیادی از فرهنگ به شکل ناملموس نظیر ترانه، موسیقی، دانش ها و مهارت ها، پخت غذاهای سنتی، صنایع دستی، آداب و سنن، مراسم، آیین ها و... عینیت می یابد.

25 اسفند 1399

مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید شد

تهران (پانا) - مهلت ثبت نام ناشران داخلی و نمایندگی ناشران خارجی برای حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا 17 دی ماه تمدید شد.

21 بهمن 1399

طول آزادراه ها به سه هزار کیلومتر افزایش می یابد

تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی گفت طول آزادراه های تحت بهره برداری کشور تا خاتمه کار دولت دوازدهم به بیش از سه هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

1 دی 1399

طبع سرد و گرم چیست و چگونه طبع خود را بشناسیم؟

شناسایی طبع سرد و گرم در طب سنتی بسیار مهم است چرا که متخصصان طب سنتی معتقدند ویژگی های جسمی و روانی افراد تحت تاثیر طبیعت آنها قرار گرفته است.

12 آبان 1399

رکورد شکنی بانوان در جایزه عظیم دو و میدانی

مسابقات جایزه عظیم در بخش بانوان با تاریخ سازی در ماده پرش طول و ثبت 3 رکورد به خاتمه رسید.

20 مهر 1399

تحویل نشان اوراسیا به خالق گلستان یازدهم، ادبیات پایداری اولین جایزه بین المللی را گرفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس بهناز ضرابی زاده نویسنده چندین کتاب از جمله دختر شینا، روز گذشته لوح تقدیر و نشان طلای جایزه ادبی اوراسیا را از سوی انتشارات سوره مهر دریافت کرد.

18 مرداد 1399

پاسخ سیروس مقدم به توئیت وزیر ارشاد

سیروس مقدم درباره بعضی واکنش ها به سانسور سریال اعلام کرد که آنچه روی آنتن رفته در راستای تامین منافع ملی و برای به سلامت رساندن کلیت سریال به آنتن بوده است.

10 خرداد 1399

قطار پاییزی مزینانی به سوریه رسید

خبرنگاران : رمان پاییز در قطار نوشته محمد کاظم مزینانی توسط علی عبدالله به زبان عربی ترجمه و توسط انتشارات بعل در سوریه به چاپ رسیده است.

16 فروردین 1399

بیانیه خانواده مظاهر مصفا برای مراسم یادبودش

خانواده مظاهر مصفا برای مراسم یادبود این شاعر، استاد دانشگاه و مصحح فقید بیانیه ای را منتشر کردند.

3 دی 1398